menu

Ecommerce winnaar nieuwe Google update?

Ecommerce winnaar google farmer aanpassingEen grote update met de bijnaam Google Farmer update, verandert opeens twaalf procent van de resultaten van de zoekmachine. Wie zijn qua vindbaarheid tot nu toe de winnaars en wie de verliezers? Tot nu toe lijken webwinkels vooral te winnen!

 
Een van de grootste zwakheden van webwinkels blijkt de dominatie van Google. Vaak is minimaal eenderde tot de helft van de klantentoevoer hieruit afkomstig, afhankelijk van het formaat van de webshop. Dus elke keer als deze internetreus iets verandert, schieten webwinkels in de stress.
 
En zeker nu twee webwinkels als Overstock.com en JC Penney plots lijken te zijn weggevallen. In beide gevallen ging het echter omdat ze gebruik maakten van linkbait. Ze betaalden studenten voor het plaatsen van een enorm aantal ongerelateerde links, wat volgens de Google richtlijnen niet toegestaan is. Dit had dus niets met de update van Google te maken. 
 
Google wil meer unieke content
Google verandert haar algoritme regelmatig, en allerlei paniekerige reacties zijn dus elke dag wel te vinden, maar eind januari zijn ze met het nieuws naar buiten gekomen dat ze een grotere aanpassing gedaan hebben. Deze aanpassing houdt in dat Google niet langer resultaten met vergelijkbare content wil tonen. 
 
Bijvoorbeeld als er iets in het nieuws is en het ANP dit verspreidt, komen er allelei kranten en media met hetzelfde bericht onder elkaar in de zoekmachine. Met de nieuwe update zal dit minder vaak gebeuren. Dit moet zorgen voor meer diversiteit in de zoekresultaten.
 
Momenteel is de update alleen in de Verenigde Staten actief waar de resultaten zo’n twaalf procent zijn veranderd. De update zal naar alle waarschijnlijkheid begin komende maand ook in Nederland worden ingevoerd.
 
E-commerce en content
De meeste webwinkels gebruiken wel unieke content voor hun website en om hun producten te omschrijven dus tot nu toe konden ze de echte duplicate contentfilters nog redelijk ontwijken. De nieuwe update is echter geen filter, maar zoekt echt naar andere content. Dus van de drie webwinkels die straks een TV met dezelfde product eigenschappen omschrijven zal er straks nog maar een in de zoekresultaten voorkomen. 
 
De update heeft dus als voordeel dat er straks minder concurrenten bij elkaar in de zoekresultaten staan, maar als nadeel dat het lastiger is om die ene unieke te zijn. Veel webshops zullen dus zeker wel wat van de nieuwe update merken!
 
Gemiddeld: Ecommerce wint!
Toch lijkt het aantal webwinkels dat er problemen mee heeft, mee te vallen. Google wil meer afwisselende resultaten tonen dus bij veel zoektermen komen nu naast een nieuwsbericht, video en forum ook een webwinkel naar voren. Ook op trefwoorden waar je eerst amper naar voren kon komen omdat er zoveel sterke vergelijkbare websites op een trefwoord waren dat hierop niet te scoren viel!
 
Webwinkels als Target.com, Walmart.com, Amazon.com en  Ebay.com zien allemaal hun traffic toenemen! Verliezers zijn vooral websites als FAQ websites of websites met veel artikelen die je op meerdere websites tegenkomt. Grote sterke websites met een enorme authoriteit en bijzonder veel backlinks zoals Business.com en Entrepreneur.com zien hun bereik in Google afnemen.
 
Daarmee lijkt de ecommerce branche, samen met specifieke spelers als Youtube en Wikipedia, tot nu toe de grootste winnaar in Amerika. Wie gaan straks in Nederland de zoekresultaten domineren? We houden je op de hoogte! 

Tags

Reacties