menu

Ecommerce vogelvrij?

ecommerce vogelvrij door bezuinigingen overheid?
De rechten van de consument zijn op het internet goed geregeld.
Tenminste, volgens de wet. De controle op diezelfde wet laat nog wel
eens te wensen over. Politie en instanties zouden niets doen met
aangiftes over webwinkel- of marktplaatsfraudes. En als het aan de
overheid ligt, komt hier nog eens een flink schepje bovenop!

Gisteren in het nieuws: het CPB, het orgaan dat persoonsgegevens van consumenten moet beschermen, kan het aantal privacy-schendingen – bij lange na – niet meer aan. Van de 7,5 miljoen euro die beschikbaar is voor personeel kunnen vijfenzeventig fulltimers worden ingeschakeld. Een aantal dat totaal niet in verhouding staat tot de huidige problemen rond privacy.

Er wordt hoogstens gekeken naar wat grotere zaken zoals de hacks bij KPN of de wijze waarop Google en Facebook met jouw gegevens omgaan. Voor een melding over een kleine webwinkel zal hoogst waarschijnlijk geen mankracht zijn.

Ecommerce groeit en de kans is groot dat het aantal meldingen en schendingen daarmee óók stijgt. Wat doet dus de overheid? Inderdaad. Die schrapt nog eens vier ton van het budget van het CPB.

Een voorbeeld dat niet op zichzelf staat. Een andere organisatie die zich momenteel bezighoudt met ecommerce is de Consumenten-autoriteit. Deze wordt samengevoegd met de OPTA en NMA. Op het eerste gezicht best een goed idee want nu wijzen de vingers nog wel eens naar elkaar en één sterke organisatie kan meer dan drie kleinere. Maar de werkelijke reden van het samenvoegen, lijkt een mogelijke kostenbesparing van zeven miljoen euro op personeelskosten. Zo blijkt uit Kamerbrieven van Maxime Verhagen die zijn gestuurd naar de Tweede Kamer.

De een zijn dood is…?
Minder controles en minder big brother dus. Op het eerste gezicht is dat niet voor iedereen in de ecommerce ongunstig. Als consumenten, bij het wegblijven van steun vanuit de overheid dus verplicht zijn om zelf hun zaken op orde te maken wordt het interessant voor webwinkels om meer te investeren in extra  vertrouwen en veiligheid voor consumenten.

Te denken valt aan extra betaalmethodes. Bij minder vertrouwen, klinkt iDeal opeens gevaarlijk en achteraf betaalmethoden zullen er dus niet slechter van worden als consumenten meer zelfstandig op zoek naar veiligheid moeten gaan.

Het zorgt verder voor een extra stimulans tot het starten van afhaallocaties en klantbeoordelingen. Ook organisaties zoals de belangenvereniging Thuiswinkel.org zullen op korte termijn juist kunnen scoren. Bij die webwinkels is er voor de consument altijd juridische ondersteuning en een meldpunt aanwezig die gegarandeerd elke zaak behandelen zal, waardoor consumenten sneller iets bij een lid als Bol.com zullen aanschaffen dan dat zij iets zullen kopen bij een kleine speler waarbij veiligheid mogelijk niet gegarandeerd kan worden.

En uiteindelijk, als een stukje voorlichting door bezuinigingen wegvalt, is dat leuk voor tv-programma’s als Tros Radar, Kassa! of Recht Gezet! Dat soort programma’s smullen van een ‘ongecontroleerde branche’ zoals deze. Aan jou de taak om je niet door een van deze programma’s kapot te laten maken!
 
Wat kun jij als webwinkelier er aan doen?
Met de huidige bezuinigingsrondes op het programma zal klagen waarschijnlijk weinig helpen. Of het nu slecht is of niet, bezuinigd wordt er toch en dus kun je als webwinkel je het beste maar gewoon op het ergste voorbereiden.

Wat te doen als de overheid deze nieuwe opkomende miljardenbranche voor het gemak even vergeet? Wat kunnen we als branche doen om toch het consumentenvertrouwen en branche-veiligheid op peil te houden? Of hoe kunnen we, juist in een tijd als deze, dit gebruiken om te accelereren? De ideeënbus is vanaf nu geopend!

Tags

Reacties