Combined Shape menu

Ecommerce tijdens Cyber Week: zes miljard

Feestdagen goed voor ecommerce AmerikaDe aankopen voor de feestdagen zijn in Amerika in volle gang en afgelopen week zijn weer heel wat records verbroken. Zo werd op drie individuele dagen de grens van 1 miljard aan online uitgaven overschreden. In één maand werd er 18,7 miljard dollar uitgegeven via internet.

Dat is een stijging van 15 procent ten opzichte van diezelfde periode vorig jaar. Die groei kwam met name door de sterke Cyber Monday, de online variant op Black Friday waar door consumenten traditioneel veel wordt uitgegeven in winkels.

Cyber Week succesvol
Maandag 28 november werd er 1,25 miljard dollar gespendeerd. De dag erna werd er 1,12 miljard dollar uitgegeven en op de woensdag daarop bedroeg dit bedrag 1,03 miljard dollar. In deze zogeheten ‘Cyber Week’ werd er zo door de Amerikaanse consument in zeven dagen bijna zes miljard dollar uitgegeven.

“Omdat de aanbiedingen van deze week aflopen, zal het van belang zijn om te zien in welke mate de consument terugkeert naar dezelfde webwinkelier om het ‘holiday shopping’ te vervolgen en op die manier de winstmarge van de ondernemer verbetert”, aldus Gian Fulgoni van onderzoeksbureau ComScore. “Of we zien een terugval in de consumentenbestedingen, wat in voorgaande jaren ook is gebeurd, voordat de promotionele aanbiedingen en uitgaven weer flink toenemen in het midden van december.”

Gratis verzending
Een van de meest voorkomende marketingtools die door de webwinkeliers werden ingezet voor de feestdagen is het aanbieden van gratis verzending. Tijdens het feestdagenseizoen dit jaar vond meer dan de helft van alle transacties plaats met gratis verzending, met gedurende de maand een steeds groter percentage waarbij dit het geval was. In de week van Thanksgiving, die eindigde op 27 november, kwam gratis verzending voor bij 64,4 procent van de transacties, terwijl de afgelopen Cyber Week een soortgelijk percentage liet zien (63,2%).

Na ondervragen van zo’n duizend internetgebruikers bleek dat een op de drie het gratis kunnen laten verzenden van hun tijdens de feestdagen bestelde artikelen erg belangrijk vond en dat ze zonder deze optie de internetaankoop niet zouden doen.

Tags

Verder lezen

Reacties