‘Ecommerce ook mét retouren duurzamer dan winkels’

‘Ecommerce ook mét retouren duurzamer dan winkels’

Producten bestellen in een webwinkel en die vervolgens aan huis laten bezorgen veroorzaakt minder uitstoot van CO2 dan de verkoop van diezelfde producten in stenen winkels. Oók wanneer retourzendingen worden meegerekend, zo claimt een Duits een instituut dat zich bezig houdt met schone technologie.

De bewering wordt gedaan door Deutsches CleanTech Institut, op basis van een eigen onderzoek dat het uitvoerde in samenwerking met postorderbedrijf Otto. Hierbij werden volgens Duurzaamsbedrijfsleven.nl duizend klanten van online en stenen winkels ondervraagd.

CO2-emissie in webwinkels en stenen winkels

Onnodig transport vermijden kan CO2-emissies verlagen
Otto deed naar eigen zeggen mee met het onderzoek omdat het transparant wil zijn over de CO2-impact. “En om vooroordelen met feiten te onderbouwen of juist tegen te spreken”, zo zegt Hanjo Schneider van de Duitse retailer. “De belangrijkste uitkomst van de studie is dat alleen het vermijden van onnodig transport de CO2-emissies verder kan verlagen.”

Otto zegt druk bezig te zijn om die onnodige ritten verder terug te dringen. “Onder andere scherpere tijdsblokken waarin we pakketten aanbieden en ontvangstboxen voor mensen die niet thuis zijn, helpen ons de logistiek te verbeteren.”

Veel pakketjes in één wagen
Hoe het nou kan dat de CO2-uitstoot per bestelling lager uitpakt dan op en neer reizen naar een stenen winkel om daar zelf iets uit te zoeken en te kopen, ligt hem vooral in de hoge dichtheid van pakketjes in een efficiënt ingeruimde vracht- of bestelwagen. En dat voordeel is groot genoeg om ook extra ritten, die nodig zijn voor retourzendingen of voor consumenten die de eerste keer niet thuis waren, te compenseren, zo luidt een van de conclusies uit het onderzoek [pdf].

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten