menu

Ecommerce omarmt affiliate marketing

In Nederland werken veel webwinkels met affiliate marketing maar in Amerika hebben 8 van de 10 webwinkels een affiliate programma. 64% geeft aan hier verder in te willen investeren in 2009.

Dit blijkt uit een webinar van Quicken Affiliate Programs in samenwerking met Living Direct en Jewelry Television. Affiliate marketing programmas hebben gezamelijk in 2008 een omzet van 6 miljard dollar en de verwachting is dat ondanks de crisis dit jaarlijks met 13% zal stijgen tot 2012. Daarmee is het, na e-mail, de beste kosten-rendement programma voor de Amerikaanse ecommerce industrie.

Affiliate marketing wil zeggen dat websites reclame kunnen maken voor je webwinkel en direct worden afgerekend op resultaat. Bezoekers die worden doorgestuurd krijgen een onzichtbaar cookie mee waarmee kan worden gezien of deze iets bestellen. Afhankelijk van het affiliate programma krijgen deze dan een percentage van de omzet of een vast bedrag per bestelling of bezoeker.

Interessant detail uit het onderzoek is dat affiliate klanten gemiddeld $7 meer spenderen dan gemiddelde webwinkel bezoekers. Affiliate deelnemers, de websites welke tegen een vergoeding promotie maken voor webwinkels en hier leads of traffic naar doorsturen, worden ook steeds tevredener over deze manier van samenwerking. 70% geeft aan niet minder te verdienen aan affiliate marketing ondanks de crisis. 50% van hen promoten 10 of minder affiliate programmas en zijn hiermee redelijk loyaal aan hun programmas. Het is dan ook mogelijk om als ecommerce ondernemer een goede sterke langdurige band met de uitgevers op te bouwen. 64% van de uitgevers geeft overigens aan dat ze dit wel meer zouden willen.

Ook in Nederland wordt affiliate marketing steeds sterker nu ook Wehkamp, Bol.com en andere grote webwinkels zich aansluiten bij affiliate netwerken. De cijfers van de Nederlandse affiliate marketing branche over het eerste kwartaal

Tags

Reacties