menu

Het Ecommerce News-jaaroverzicht 2016 – Deel I

2016 was een roerig jaar. Niet alleen internationaal, maar ook op het gebied van ecommerce. Er sneuvelden helaas weer een aantal mooie webwinkels, er vonden fusies plaats en zelf veranderden we onze naam naar Ecommerce News. In dit deel blikken we terug op de eerste zes maanden van 2016.

Januari

In de eerste maand van het jaar signaleerden we de opkomst van online outletstores. Kortingen doen het altijd goed en dus lijkt de online outlet daarmee een logische keuze. Toch kan het vernietigen van teruggestuurde producten soms goedkoper zijn! Verder vroegen we ons af waar het waarborgfonds van Thuiswinkel blijft en wie er uiteindelijk gaat winnen: omnichannel of pure players? En mcommerce lijkt eindelijk echt door te dringen bij retailers, want inmiddels verwacht 1 op de 5 consumenten een app van een merk.

Februari

In februari vroegen we ons af of Groupon nog wel zo actief is in Nederland, want het werd erg stil rondom het bedrijf en de vacaturesite bleef angstvallig leeg. En normaal hebben we veel bewondering voor de marketingactiviteiten die webwinkels ontplooien rondom bepaalde dagen, maar tijdens Valentijnsdag 2016 gingen een aantal online shop behoorlijk de mist in! Ook werd deze maand het Europees geschillenplatform ODR gelanceerd, waardoor consumenten in Europa gemakkelijker hun klachten over webwinkeliers kunnen indienen zonder dat er een rechter aan te pas komt. En we vroegen ons af of PostNL zich niet volledig moet storten op pakketboxen?

Groupon Valentijnsdag

Maart

In maart van dit jaar verlaagde Mollie het iDeal-tarief naar 29 cent en vonden we dat webwinkels duidelijker moeten communiceren aan de klant als er een handtekening voor ontvangst nodig is. En ook zetten we onze vraagtekens bij Amazon’s uitbreiding van haar afhaalpunten, want wát komt Amazon doen in Nederland? Leuk om nog eens terug te lezen is het interview dat wijlen Steve Jobs in 1996 hield over ecommerce.

April

In april publiceerden wij een interessant artikel waarin we kijken naar de uitspraken die het destijds hoofd marketing services bij Albert Heijn in 1987 deed over supermarkten. Een boel dingen kwamen uit! Verder werd deze maand duidelijk dat Shopify in Nederland steeds populairder wordt en paste Kieskeurig de cpc-tarieven weer aan.

Albert Heijn 1987

Mei

Lightspeed maakte bekend dat een derde van haar klanten de eigen betaaldienst Lightspeed Payments gebruikt, anderhalf jaar nadat het werd gelanceerd. Parcel Pro maakte een boel kleine webshops blij door de cut-offtijd naar 23:59 te verhogen. De softwareleverancier ging in mei ook in zee met CheapCargo. Data van een bedrijvengids toonde aan dat er inmiddels ruim 100.000 webwinkels in Nederland actief zijn.

Juni

Op 1 juni veranderden we onze naam Webwinkel Weblog officieel in Ecommerce News, waarmee we nu in Nederland, Europa en België dezelfde naam uitdragen! CCV Shop maakte de verwachting bekend om dit jaar nog 40.000 bestellingen per dag te faciliteren, terwijl Fadello hoopt één miljoen pakketten te hebben verwerkt aan het eind van 2016. De nieuwe achteraf-betaaloplossing Payolutions kwam naar ons land en Magento bleek het meest gebruikte ecommerce-platform van Europa.

Morgen: deel twee!

Tags

Reacties