Ecommerce naar €30,6 miljard in 2021

Ecommerce naar €30,6 miljard in 2021

Nederlanders hebben vorig jaar in totaal 30,6 miljard euro uitgegeven in webwinkels. Dit is een stijging van 16 procent. Het online aandeel van de totale bestedingen van Nederlandse consumenten steeg daarmee naar 31 procent.

In 2020 gaven Nederlanders nog 26,6 miljard euro uit in webwinkels, wat een stijging was van 7 procent. In dat jaar steeg het aantal online aankopen bovendien met maar liefst 27 procent naar 335 miljoen. In 2021 steeg het aantal aankopen naar 373 miljoen, een groei van 13 procent.

Blijvende trend

Dit blijkt uit de jaarlijkse Thuiswinkel Markt Monitor. Sinds de uitbraak van COVID-19 groeit ecommerce in ons land hard. Het aantal online aankopen groeide in 2020 sterker dan in 2021, maar in 2021 was de sterkste groei in online bestedingen te zien.

‘In 2021 was de sterkste groei in online bestedingen te zien.’

“De online groei werd opnieuw aangewakkerd door de coronamaatregelen, zoals de sluiting van niet-essentiële winkels in het eerste kwartaal en eind vierde kwartaal. Hierdoor hebben consumenten dit jaar opnieuw meer online aankopen gedaan, waarbij opvallend is dat het totale bedrag dat een consument online besteedt ook is toegenomen: van 1900 naar 2180 euro, een stijging van 15 procent. Consumenten raken er dus aan gewend om steeds meer geld online uit te geven. We verwachten dat consumenten dit jaar online blijven kopen, maar de groei weer de vorm aanneemt van voor de coronapandemie”, zegt Marlene ten Ham, directeur Thuiswinkel.org.

Aandeel online in totale aankopen stijgt

In 2021 nam het aandeel van online in de totale aankopen toe naar 13 procent (in 2020 was dit nog 11 procent). Ook het online aandeel in de totale bestedingen op jaarniveau steeg verder, van 27 procent naar 31 procent.

Afwisseling groei producten en diensten

Volgens het onderzoek kochten Nederlanders in het eerste kwartaal nog massaal producten online (een groei van 43 procent ten opzichte van een jaar eerder). Die groei nam in het tweede kwartaal af naar 5 procent en in het derde kwartaal naar 8 procent. In het vierde kwartaal was juist een krimp van 1 procent te zien.

In de dienstensector is een omgekeerd beeld te zien. In het eerste kwartaal van 2021 was daar nog een krimp van maar liefst 52 procent in online aankopen te zien, maar na de versoepelingen van de reisbeperkingen in het tweede kwartaal krabbelde de sector weer op. In het vierde kwartaal steeg het aantal online aankopen in de sector nog met 63 procent.

ontwikkeling online bestedingen

“In absolute getallen zit de dienstensector nog wel onder het niveau van voor corona. Dit jaar waren de online bestedingen aan diensten 7,8 miljard euro versus 10,8 miljard euro in 2019. Maar de sector zit sinds het vierde kwartaal wel weer flink in de lift. Onze verwachting is dat deze groei in 2022 zal doorzetten en de online bestedingen van diensten voorbij het niveau van 2019 zal groeien.”

‘De dienstensector zit nog wel onder het niveau van voor corona.’

Thuiswinkel.org zag de sterkste stijgingen in online bestedingen in Pakketreizen (42 procent groei), vliegtickets en accommodaties (33 procent groei) en tickets voor attracties en evenementen (32 procent groei). De branches DIY/Garden, Verzekeringen en Sport & Recreatie lieten juist een afname zien.

90% aankopen bij Nederlandse websites

Maar liefst 9 van de 10 aankopen worden gedaan via binnenlandse websites. In 2020 lag dit nog op 88 procent. Het aantal online crossborder bestedingen groeide daarnaast met 14 procent, terwijl het aantal crossborder-aankopen daalde met 5 procent.

thuiswinkel markt monitor 2021

Pleuni

Pleuni

Pleuni werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ecommerce News en Ecommerce News Europe.

Bekijk alle berichten van Pleuni

Gerelateerde berichten