menu

‘Ecommerce mag weer leuk gaan worden’

'Ecommerce mag weer leuk gaan worden'- ShopFactoryWaar gaan we eigenlijk naartoe met ecommerce? We vroegen het aan Michael Veith, een van de twee oprichters van de webwinkelsoftware-aanbieder ShopFactory. Ook in Nederland is deze aanbieder actief en afgelopen week hadden wij de luxe om met hem te praten over de ontwikkelingen in zijn software en in de markt zelf.  Belangrijkste ontwikkeling? Ecommerce moet nog veel gemakkelijker, en uiteindelijk ook leuker worden voor de consument!

Michael Veith startte samen met zijn kompaan Steffan Klein in 1995 met ShopFactory. Het is opgericht in de buurt van Melbourne, Australië – uiteraard vanuit een garage – en met het idee dat het hoog tijd werd om het internet te gaan gebruiken voor online handel. Iets dat in die tijd zo goed als nog niet gebeurde. Omdat er nog weinig vergelijkbaar materiaal was anders dan de winkels in de winkelstraat, begonnen ook Michael en Steffan met het idee dat online digitale winkelstraten zouden gaan ontstaan. “We hebben geprobeerd om een winkel te creëren waar je doorheen kon lopen. Vergelijkbaar met het computerspel Doom uit die tijd. Dit is ook de reden waarom de organisatie achter ShopFactory 3D3.com heet. We wilden 3D-software gaan maken.”

“Mensen vonden de webshops fantastisch, maar vooral leuk om te bekijken. Om iets te kopen was dat hele 3D-gebeuren eigenlijk helemaal niet praktisch en dat is later dan ook komen te vervallen in wat uiteindelijk ShopFactory werd. Overigens heette de eerste versie van ShopFactory nog ShopWizard, maar was de domeinnaam nog niet geregistreerd vanwege de hoge kosten. Toen we dus online gingen, is de naam veranderd in ShopFactory.”

‘Ontwikkelingen in ecommerce staan nog maar aan het begin’
Met de lancering van ShopFactory.com begon het bedrijf in wat al snel een van de meest succesvolle webwinkelsoftware-aanbieders wereldwijd zou worden. In totaal zijn er inmiddels meer dan 240.000 softwarepakketten verkocht. Ongeveer 16.000 daarvan zijn verkocht in Nederland en België. Hoeveel er daarvan momenteel actief zijn is niet bekend. De redactie van dit weblog schat het op een vierduizend.

Nederland groeit nog altijd in actieve aansluitingen maar door de hevige concurrentie is ons land allang niet de grootste groeimarkt meer voor het bedrijf. ShopFactory groeit momenteel vooral hard in Zuid-Europa in landen zoals Spanje en Italië, waar de ecommerce nu pas echt doorbreekt. Overigens wil dat zeker niet zeggen dat Nederland minder belangrijk is geworden. Juist voor lanceringen van nieuwe versies of technieken staat Nederland vaak voorop. Op de Webwinkel Vakdagen werd bijvoorbeeld een nieuwe ecommerce oplossing (Santu, daarover later meer op dit weblog) al gepresenteerd.

“Onze nieuwe ecommerce-oplossing moet de volgende stap in ecommerce mogelijk maken, want qua ecommerce staan we nog maar aan het begin”, aldus Michael. “Daarmee bedoel ik dat ik nu een webshop in schoenen kan beginnen. Mensen kunnen achter de computer zitten en scrollen door een enorm aanbod, en vervolgens via allerlei vragen en een betaalopdracht dit thuis laten sturen. Dat is toch nog geen acceptabele handelsoplossing? Online commercie moet toch veel gemakkelijker kunnen dan dat?”

“Neem een muzikant die ergens een liedje zingt en een luisteraar direct dat nummer wil aanbieden. Wil die zijn luisteraar naar een webshop verwijzen waar de naam van het nummer in een zoekvenster moet worden ingevuld? Nee natuurlijk niet. Je wilt direct met een druk op je mobiel het liedje kunnen selecteren, betalen en eventueel een afleveradres achterlaten.”

‘Ontwikkelingen zoals bitcoins zetten mensen aan het denken’
“Daarnaast is de wereldwijde handel nog enorm in handen van oude grootmachten. Neem de wereldwijde creditcardmaatschappijen. Nog altijd werken die soms op verouderde systemen. Niet voor niets zijn die zo tegen de bitcoin-oplossing. Of dat dé revolutie is weet ik ook niet, maar dat betalen gemakkelijker, sneller en goedkoper moet kunnen dan de huidige creditcard-oplossingen of papieren afschriften-werkwijze mag duidelijk zijn. Door de opkomst van bitcoin wordt daar opeens voor het eerst echt out-of-the-box over nagedacht.”

“Last but not least mag het ook wel weer wat leuker. Ik besef goed dat dit de lastigste stap is. Onze 3D-oplossing was toentertijd qua techniek niet haalbaar en dus was simpel vaak beter dan mooi, maar nu word ik wel eens suf van overzichtpagina’s met honderden vergelijkbare artikelen. Het is allemaal zo clean, zo saai eigenlijk. Wie weet brengen we bij ShopFactory het 3D-aspect wel weer terug of wordt het fysieke aspect van een locatie toch weer belangrijker als het op die manier allemaal net weer wat leuker gemaakt kan worden.”

“Volgens mij is de tijd voor ‘leuk’ wel aangebroken. De eerste tien jaar van ecommerce is er vooral gekeken naar wat er kon qua techniek. Je moest rekening houden met datalimieten, modemsnelheden, wetgeving of de kennis van de webwinkelier maar de techniek en kennis gaat nu sneller dan ooit en dus kan er steeds meer. Daardoor is het niet langer bepalend wat er kan, maar wordt het steeds belangrijker wat de klant eigenlijk écht wil. De klant krijgt zijn controle terug en moet weer vermaakt en verwend worden.”

“Ik denk dat er op dat vlak qua ecommerce de komende jaren nog enorm veel te winnen valt. Als eigenaar van een internationaal ecommerceplatform wil ik graag mijn steentje daaraan bijdragen.”

Tags

Reacties