menu

Ecommerce-leesvoer voor op vakantie

ecommerce-leesvoer voor op vakantieGa jij deze zomer ook op vakantie maar wil je niks missen van wat er allemaal gebeurt in de webwinkelbranche? Of wil je wel eens met een goed boek over ecommerce aan het zwembad liggen? Wij bieden je een beknopt overzicht van tijdschriften, boeken en e-books die je deze zomer kunt gaan lezen!

 

Op vakantie lekker old school lezen?
Een beetje webwinkelier heeft tegenwoordig geen vakbladen of boeken meer nodig. Je kijkt gewoon naar de markt, het buitenland, en bedenkt je eigen trends of doet deze op tijdens een van de vele evenementen. Voorlopen op de rest doe je niet door het lezen van papieren blaadjes. Toch? Maar als je op vakantie toch moeilijk je werk loslaat en je partner in een lekker leesboek duikt, is een goed boek of prima tijdschrift eigenlijk helemaal niet zo verkeerd. Speciaal voor de vakantiegangers dus negen tips om ook op je vakantie, stiekem toch met je werk bezig te zijn. 😉

Emerce
Dit ‘crossmediale platform’, zoals het zichzelf noemt, biedt het laatste nieuws, trends en kennisartikelen rond sectoren waarin nieuwe media en internet een sterke, zeg maar heersende rol spelen. Veel nieuws voor webwinkels dus, maar tergelijkertijd lees je wat er gebeurt op het gebied van mobile, de cloud, nieuwe betalingsvormen of de laatste marketingtrends.

Emerce is in handen geweest van o.a. Quote en VNU Media, was ooit zelfs failliet, kreeg een doorstart en is inmiddels zelfstandig actief na een management buyout in 2009. Als een organisatie weet wat het is om te ondernemen in een snelbewegende markt dan is het Emerce wel. Normaal zijn de site en events ruim voldoende, maar voor bij het zwembad of het strand is het magazine zelf natuurlijk prima leesvoer. Biedt ook een prima digitale versie, te vinden in de appstore.

Twinkle Magazine
Twinkle is niet alleen online actief met nieuws, interviews en achtergronden over de webwinkelwereld, maar heeft ook een eigen magazine. Het biedt inspiratie voor zowel grote, kleine als beginnende webwinkeliers en staat vol met ervaringen, ontwikkelingen en praktische artikelen. Wij zijn normaal wat minder van de blaadjes maar de lezers van Twinkle Magazine waarderen het blad met een 7.8 en daar is de redactie -terecht- maar wat trots op. Voor 49 euro per jaar krijg je tien keer per jaar het blad op je deurmat. Als jij op vakantie liever digitaal up-to-date blijft, heb je voor een tientje minder de tableteditie en voor een tientje meer krijg je beide. En natuurlijk krijg je als abonnee ook de Twinkle100, het overzicht van de honderd grootste webwinkels in Nederland!

Checklist Webwinkel
Een blad dat mogelijk minder bekend is dan bovenstaande twee namen, maar zeker het noemen waard is, is Checklist Webwinkel. Het belicht e-commerce vaak van een andere kant, op een praktische wijze. Of zoals de makers het zeggen: “een magazine vol praktische artikelen voor ondernemers die een webwinkel gaan starten of verder willen professionaliseren”. In elke editie staan sowieso onderwerpen als marketing, administratie, logistiek en ICT centraal, maar er wordt ook stil gestaan bij wettelijke verplichtingen en nieuwe trends. Als je Checklist Webwinkel puur wil lezen voor op vakantie, dan is het proefabonnement misschien wel wat voor jou, want je betaalt dan tien euro voor drie maanden.

E-Commerce Magazine
Liever een gratis magazine? Het kan! E-Commerce Magazine valt drie keer per jaar bij haar abonnees op de mat. “Daarin geven diverse toonaangevende spelers uit de markt hun scherpe visie over de stand van zaken in E-business.” De uitgaves zijn ook online door te bladeren, maar gezien de hoge internetkosten in het buitenland is het natuurlijk veel fijner om het offline ook bij de hand te hebben. En daarvoor moet je je dus even aanmelden. Een klein addertje onder het gras is dat het abonnement naar eigen zeggen alleen gratis wordt verspreid onder een specifieke groep professionals. Door het invullen van allerlei gegevens kun je toetsen of je in aanmerking komt voor een gratis abonnement.

RetailTrends
RetailTrends lijkt misschien een vreemde eend in de bijt, want deze ‘informatiebron voor professionals in retail’ focust zich niet (specifiek) op ecommerce, al komt die branche zeker vaak genoeg aan bod. Als abonnee van het blad, dat maandelijks verschijnt, krijg je niet alleen RetailTrends, maar ook vijf keer per jaar EtailTrends, toegang tot de digitale versies van die twee bladen én je mag kiezen uit de boeken ‘Het einde van Winkels?’ of ‘Oog voor de toekomst’. Liever een introductieabonnement? Dat kan: voor 45 euro heb je drie nummers, waarna het abonnement automatisch stopt. Heel handig voor tijdens de zomermaanden.

Retailtrends

 

Het Einde van Winkels
Eigenlijk is de keuze voor het boek bij de vorige aanbieder stiekem geen echte keuze. Want het boek van Cor Molenaar, heeft elke webwinkelier natuurlijk allang in huis. Jij nog niet? Dan is Het einde van winkels? misschien wel dé aanrader voor tijdens je vakantie! Het is luchtig en simpel maar tergelijkertijd krachtig en duidelijk zoals we van deze hoogleraar gewend zijn. Heerlijk voor op het strand of in de caravan.

Internetgodinnen
En dan ook gelijk maar het andere boek dat gericht is op ecommerce. Schrijft dhr. Molenaar op een manier die misschien vooral echte mannen zal aanspreken, schrijfster Suzan Eikelenstam heeft voor ‘Internetgodinnen’ de bekendste vrouwen uit de Nederlandse ecommercebranche geïnterviewd voor hun succesverhalen en goede adviezen. In het boek worden ook voorspellingen gedaan over de markt en vertellen bekende hoofdredacteuren hoe de media met deze trend mee moeten gaan. Het e-book kost €12,99 en de papieren versie kost je zestien euro.

Een eigen webwinkel voor Dummies
Is het boek van dhr. Molenaar nog te zwaar, en die over Internetgodinnen te damesachtig voor je? Geen nood, zelfs de meest simpele ziel leert in twee weken op de camping, hoe hij een echt internetbedrijf opricht met het boek uit de Dummies-collectie. Een 352 pagina’s tellend boek waarin je leest hoe je een webwinkel opzet, inricht en promoot. Daarmee moet je de vakantie toch wel kunnen doorkomen? In ‘Een eigen webwinkel voor Dummies‘ lees je onder andere waar je op moet letten bij het kiezen van webwinkelsoftware, krijg je leuke praktijkvoorbeelden voorgeschoteld en word je natuurlijk op je wenken bediend met handige tips, adviezen en antwoorden op veelgestelde vragen.

Tags

Reacties