‘Ecommerce kan het slagersvak redden’

‘Ecommerce kan het slagersvak redden’

Het gaat niet goed met de slagerijbranche in Vlaanderen. Elke week stopt er wel een zaak. De enige uitkomst lijkt het online verkopen van vlees. Ecommerce moet de redding worden van het slagersvak.

Het Vlaams Infocentrum Land- en Tuinbouw (VILT) stelt dat slagers tegenwoordig met de handen in het haar zitten wanneer het over het voortbestaan van hun sector gaat.

Elke week sluit in Vlaanderen Ć©Ć©n slagerij

Elke week verdwijnt in Vlaanderen namelijk een slagerij, door een combinatie van factoren zoals de veranderende eetbehoeftes van consumenten, de populariteit van vlees verkopende supermarkten en het afnemende aantal mensen dat slager wilt worden.

‘Iedereen ziet dat dit onhoudbaar is’

“Zelfs een blinde kan zien dat deze situatie onhoudbaar is”, zo zegt Ivan Claeys, voorzitter van de Landsbond der Beenhouwers, Spekslagers en Traiteurs in Het Belang van Limburg. Een oplossing zou kunnen zijn om vlees niet langer in slagerijen te verkopen, maar online.

Iets wat Vlees in the Box ook doet, nadat Katrien Janssen in 2005 slagerij GMG Versmarkt overnam en al snel daarna een webshop lanceerde. “Zeer primitief nog, maar klanten konden er hun bestellingen doorgeven om de producten nadien in de winkel te komen ophalen. Die website groeide gestaag en vijf jaar geleden lanceerden we Vlees In The Box, een volwaardige webshop waar je het hele bestelproces tot en met de betaling en thuislevering door een koerierdienst kan doorlopen.”

Meer online slagers in Belgiƫ en Nederland

De webwinkel levert inmiddels vlees aan klanten in heel Belgiƫ en Nederland. In deze twee landen zijn tegenwoordig meer van dit soort initiatieven online, zoals BBQuality, Online-slager.nl, Internetslagerij.nl, Spoelder en The Butchery.

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten