Ecommerce is geen feestje meer

Ecommerce is geen feestje meer

Gisteren was Shopping Today. Wat voorheen de Thuiswinkel Update was is nu een event geworden samen met andere branche-organisaties en is vooral gericht op waar we met zijn allen naar toegaan. En daar word je niet gelukkig van. Want waar gaan we met zijn allen naartoe? Vooral naar de klote.

De Thuiswinkel Update was voorheen echt een event waar je naar uitkeek. Met prachtige sessies van opkomende spelers die elkaar in best practises vertellen hoe mooi de wereld is. We herinneren ons nog goed de sessies waarin webwinkeliers op het podium samen met elkaar debatteren. Dat was leuk. Toen vooral een strijd van wij tegen zij, de clicks tegen de bricks. Het internet liet dubbele cijfers zien en de Thuiswinkel Update had vooral champagne, records, en een feeststemming.

‘Wolken aan de horizon? We zitten al in de onweer’

Gisteren was dat anders. Cor Molenaar stond op een record-afstand van het publiek – in dezen waarschijnlijk nog meer om het publiek te beschermen dan pitbull Cor zelf – en verkondigde voor de zoveelste keer dat er geen wolken aan de horizon verschijnen maar dat we al midden in de onweer zelf verkeren. Niet alleen de ‘stenen spelers’ hebben het tegenwoordig lastig. Zo’n beetje iedereen in de Twinkle top 100 is ook niet meer zeker van zijn zaak. Want het wordt helemaal anders.

Vroeger waren de parallel-sessies echt geweldig om te volgen. Webwinkeliers die vertelden over de successen die zij boekten met techniek die ook jij in kon zetten. Denk aan het effect van nieuwsbrieven, conversie-optimalisatie, hoe je gerelateerde producten inzet. Een dag met alleen maar winnaars.

Nu waren het vooral onderzoeken rond Shopping2020. Hoe winkelen we in de toekomst? Waarbij niet de succesvolle webwinkeliers vertellen over het recente verleden, maar visionairs over de nabije toekomst. De presentaties gingen nu vooral over hoe we winkelen in 2020 en het mag duidelijk zijn dat er de komende vijf tot acht jaar veel beweging in de retail zal ontstaan en we veel meer verliezers dan winnaars zullen zien.

Top bestaat uit megalomane spelers

De eerste ontwikkelingen zijn al zichtbaar. De Twinkle100 heeft dit jaar een lagere ondergrens. Niet omdat er minder online is verkocht, maar omdat die top tien, of zeg maar top vijf… of misschien zelfs nog maar top drie zó bijzonder sterk is dat deze drie samen al meer dan een kwart van de totale top 100 retail doen.

Voorheen bestond de top drie uit leuke hippe snelgroeiende bedrijven die je graag wilde feliciteren, maar tegenwoordig zijn het drie megalomane spelers met grote investeerders achter zich. Investeren loont dus. Maar als investeren loont hebben we als Nederlandse webwinkelier een probleem, want dat kunnen ‘wij’ niet. Niet zoals de Zweden, Duitsers of Engelsen. Cor roept bij het begin van de dag nog iets over de miljarden van Google, Ebay en Amazon maar in opvolgende presentaties worden we alweer bang gemaakt met de tientallen miljarden van de Aziaten.

Bedrijven als Rakuten en Alibaba richten sinds enige tijd hun vizier ook op Europa en om even een idee te krijgen van de power van deze spelers: Alibaba verwacht eind dit jaar een hogere ecommerce-omzet als alle spelers uit de VS bij elkaar. Enige troost? Wat die niet winnen kopen ze op, dus mogelijk kun je je toko nog verkopen voor het te laat is.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten