menu

Ecommerce India gaat hard, stuit wel op tegenstand

Ecommerce India gaat hard, stuit wel op tegenstandIndia is nou niet echt een ecommerce-land te noemen. Toch kan dat gaan veranderen. Daar waar het ’t afgelopen jaar een omzet van Rs 47349 crore (5,6 miljard euro) behaalde, wordt voor volgend jaar een omzet van omgerekend 7,47 miljard euro verwacht. Oftewel: een groei van 33 procent. Maar het feit dat directe investeringen vanuit het buitenland niet zijn toegestaan, blijft roet in het eten gooien.

En die groei van India is helemaal mooi als je weet dat het in 2009 nog maar 2,29 miljard euro omzet behaalde. De ecommerce van India zal dus, als de verwachting van de Internet and Mobile Association of India eind dit jaar uitkomt, in vier jaar tijd met maar liefst 226 procent hebben toegenomen. En dat terwijl India, qua inwonertal het één na grootste land ter wereld, toch erg achterblijft wat betreft het internetgebruik en vooral het online shopgedrag. Het Aziatische land heeft zo’n 1,2 miljard inwoners, maar daarvan gebruiken maar 137 miljoen internet en shoppen er slechts 25 miljoen online. “Het is duidelijk dat het internetgebruik veel trager dan verwacht zal toenemen als we het aantal online kopers niet laten groeien”, zo meldt de IAMAI.

‘Sta investeren in webwinkels toe’
“Verder, constateert het rapport dat het aantal online consumenten hoog is en de ecommerce-markt groot is in landen waar directe buitenlandse investeringen in webwinkels is toegestaan.” Het rapport stelt dan ook voor om dit soort investeringen toe te staan, iets wat nu nog verboden is. De president van Walmart Asia zou zelfs een brief naar de Indiase minister van Financiën een brief hebben gestuurd, waarin hij ondermeer vertelt dat ‘verschillende sectoren klaarstaan voor een exponentiële groei en dat ze rijp zijn voor buitenlandse investeringen; vooral ecommerce is daar een van’.

“We geloven dat webwinkels met een eigen voorraad moeten kunnen profiteren van diepe en aanhoudende investeringen in technologie, marketing en andere onderdelen, daar waar binnenlandse investeringen alleen niet volstaan”, zo zegt Subho Ray, president IAMAI. Overigens doet de internet- en mobiel-associatie ook andere belangrijke aanbevelingen, zoals meer investeringen in innovatie en verbetering van de klantenservice. Er zouden zowel aan de vraagkant, aan de aanbodkant als op het gebied van overheidsregels meerdere issues spelen die opgelost moeten worden voordat de ecommerce-branche in India echt snel kan gaan groeien.

Volgende week vrijdag heeft minister-president Manmohan Singh een meeting met de Amerikaanse president Obama en naar verwachting zal het toelaten van directe investeringen uit het buitenland ook op de agenda staan.

Tags

Reacties