menu

Ecommerce in Nederland groeit naar 10,6 miljard

Ecommerce in Nederland groeit naar 10,6 miljardDe webwinkels in Nederland hebben – volgens Thuiswinkel.org – eindelijk de magische mijlpaal van tien miljard euro bereikt. Tezamen wisten ze 10,6 miljard euro aan omzet te boeken in 2013. Het representeert daarmee een groei van 8,5% ten opzichte van het jaar ervoor. Het aantal bestellingen nam harder toe; met bijna 100 miljoen orders groeide dit met elf procent.

Dit blijkt uit onderzoek van Blauw Research in opdracht van Thuiswinkel Waarborg. Daaruit bleek ook dat online kopers vorig jaar gemiddeld negen bestellingen per persoon deden. In 2012 lag dit aantal nog op acht online bestellingen. Het lijkt er dus op dat online bestellen wat meer ‘gewoon’ is geworden. Er wordt vaker via internet besteld en daarbij worden kleinere bedragen of bestellingen niet langer geschuwd. Gemiddeld kostte een bestelling vorig jaar €109, dit was in 2012 met €111 net iets hoger.

Zo’n 10,8 miljoen Nederlanders hebben vorig jaar via internet iets besteld, dit is een stijging van twee procent ten opzichte van het jaar ervoor. De aanwas van nieuwe online consumenten vlakt wel af menen de onderzoekers. Het zijn vooral de ervaren online shoppers die steeds meer via het internet bestellen.

Populaire producten en diensten online
De sterkst stijgende productcategorie in ons land was wederom speelgoed, dat het afgelopen jaar met 27% groeide naar een omzet van 105 miljoen euro. De grootste productcategorieën blijven echter telecom (+16% naar €1,5 miljard) en kleding (+16% naar 850 miljoen), die ook in 2013 dus aardige groeicijfers konden voorschotelen. Ze stijgen immers harder dan de totale ecommerce-markt in ons land, al blijft de offline weereld dus ook hier dominant. In totaal steeg de omzet uit de verkoop van producten met twaalf procent ten opzichte van 2012, terwijl de omzet uit de online verkoop van diensten met ‘slechts’ vijf procent steeg. Zo steeg de verkoop van reizen via internet met maar twee procent, al blijft die markt met een totale omzet van 3,9 miljard euro nog steeds de grootste in de online dienstensector.

Meer dan twee miljoen Nederlanders bestellen bij webwinkels via hun smartphone of tablet en dit aantal zal sterk blijven toenemen. Tegelijkertijd vervagen steeds meer de grenzen tussen de online en offline verkoopkanalen “’s Morgens oriënteren op de smartphone, ’s middags op kantoor verder zoeken en ’s avonds op de tablet de bestelling plaatsen die af te halen is in de winkel. Het online kanaal zal hierdoor steeds makkelijker en vaker worden ingezet.”

Kritiek op cijfers
Thuiswinkel.org publiceert al jaren Nederlandse ecommerce-cijfers maar recent groeit de twijfel op de correctheid hiervan vanuit diverse hoeken uit de branche. Zo zou het onderzoek onvolledig zijn en de omzet veel te laag. Vergelijkbare onderzoeken in buurlanden als Duitsland of het Verenigd Koninkrijk hebben volgens diverse specialisten een bredere basis en gezien de volwassenheid van de Nederlandse ecommerce zouden de cijfers hier dus ook hoger moeten uitkomen. Gelet op cijfers uit de logistiek of betaalbranche lijkt een omzet van rond de 10 miljard inderdaad weinig. Met name in diensten en online content zouden grote gaten zitten.

Thuiswinkel.org trekt zich vooralsnog weinig aan van de kritiek en heeft dit jaar het onderzoek dus weer vergelijkbaar uitgevoerd. Maar komend jaar wordt een groei van tussen de 9% en 10% verwacht, zodat de omzet dat jaar waarschijnlijk bijna 12 miljard euro zal bedragen. Dat lijkt weinig opvallend maar aangezien er afgelopen vijf jaar vrijwel elk jaar rond de 800 miljoen aan omzetgroei is geweest, betekent dit dus bijna een verdubbeling in absolute getallen in vergelijking met afgelopen vijf jaar?!


(Bron infographic)

Tags

Reacties