menu

Ecommerce in het nieuws

Ecommerce in het nieuwsMet een markt die zo in beweging is en waar in korte tijd getallen zo snel kunnen veranderen is het niet vreemd dat er elke week wel een webwinkel in de media te vinden is. Deze week was er weer volop nieuws rond de ecommerce branche en wij hebben vooral met verbazing Het Financieele Dagblad gelezen. 

‘Wehkamp wordt overgenomen’
Wehkamp is een succes en er zitten enkele grote investeerders achter. Al weer drie jaar bijna dus is het eigenlijk niet nieuwswaardig als wordt aangenomen dat de kans groot is dat die zo nu en dan een exit strategie polsen. Dat doen investeerders als hun investering in drie jaar tijd flink gegroeid is.

Tenminste, dat zou je denken, en als Het Financieele Dagblad merkt dat een journalist van een andere persbureau ook nog eens getipt wordt door een anonieme bron is het krantenartikel al snel klaar. Even wederhoor plegen en inderdaad. “Directeur Paul Nijhof zou de laatste tijd vaak in de bestuurskamer praten over de groeistrategie van het bedrijf.”

Vervolgens zijn er bijna vijftig bronnen die, dit dit nieuws verder uitwerken en de complete overname al op papier hebben staan. Van de waarde van het bedrijf (300 miljoen), tot de koper en toekomstige groeistrategie van het bedrijf aan toe. Paul Nijhof zelf blijkt verrassend genoeg niet bereikbaar voor commentaar.

Wat blijkt? De internetondernemer heeft er weinig reden toe. Twee dagen later blijkt Wehkamp cijfers te kunnen noemen waaruit blijkt dat de winst met tweederde gegroeid is, en ze zelf de Twinkle 100 speler Fonq hebben overgenomen. Of Wehkamp zelf ook echt te koop staat zoals meer dan vijftig koppen op het internet durven te beweren? Geen idee. Ik denk, los van dat die investeerders na drie jaar ongetwijfeld wel eens over een exitstrategie nadenken, niet.

Oprichter Fonq verkoopt het aan Wehkamp
Dan moeten we even het hele team van Fonq feliciteren en eigenlijk toch wel in het bijzonder Patrick Kerssemakers zelf, met de investering van Wehkamp in een groot aantal aandelen van het bedrijf. Wederom het FD, weet te melden dat de CEO en oprichter van het bedrijf dat sinds 2005 bestaat, van mening is dat het bedrijf zo beter kan groeien.

In werkelijkheid was deze oprichter begonnen met Mailorder Solutions en heeft hij het bedrijf Fonq zelf nog maar een jaar of twee geleden overgenomen. Inderdaad. Twee jaar maar zijn eigen bedrijf is ook verder gegaan onder de nieuwe naam. Het bedrijf uit deze samenvoeging groeit zo snel dat Wehkamp nu al ongetwijfeld behoorlijk wat meer voor de aandelen weet neer te leggen. 

‘Webwinkel vanuit huis verboden!’
We hebben afgelopen week met onze oren staan te klapperen want een webwinkel vanuit huis is verboden! Het FD schrijft letterlijk: “Middenstanders kunnen met succes gemeentelijke bestemmingsplannen gebruiken om webwinkels uit hun buurt te weren. Dat kan het gevolg zijn van een uitspraak van de Raad van State woensdag.”

Onzin. Ten eerste konden gemeentes dit namelijk al. Een bedrijf in een woonwijk, mag niet. Bij de meeste gemeentes is er gewoon een bestemmingsplan dus officieel kun je er vrij weinig. Zelfs op je zolderkamer een beetje virtueel ondernemen zou in theorie in sommige gemeentes al fout kunnen zijn, maar dit wordt in de meeste gemeentes gedoogd. Zoals dat mooi heet.

Daarnaast is het ook nog eens onzin want gemeentes willen webwinkels helemaal niet weren en gebruiken deze zaak daar helemaal niet voor. Ze gedogen webwinkels vanuit huis massaal. In deze gemeente ging het om een fietsenwinkel waarbij mensen op locatie proefritjes konden maken, er openingstijden waren, er mogelijk overlast was van het ophalen en brengen van de voorraad en bestellingen. Er is praktisch gezien in dit geval gewoon geen verschil tussen een webwinkel en een gewone winkel meer. Om die reden heeft de Raad van State besloten dat deze webwinkel zich moet verplaatsen. Dit soort zaken zijn eerder ook voorgekomen en waren gewoon vergelijkbaar.

Thuiswinkel Organisatie erbij betrokken
Wat hier vooral nieuws is, is niet de uitspraak of de zaak zelf maar het feit dat Wijnand Jongen van de Thuiswinkel zich ‘ermee bemoeit.’ “Waar is dan de  grens?” Blogt hij. En daarin heeft hij gelijk. Want als het officieel niet mag maar meestal behoorlijk wordt gedoogd, is het beter als er gewoon een bepaalde duidelijk regel ontstaat. Als een webwinkel crossmediaal wordt, en daarmee opeens in een dure winkelstraat zijn plekkie moet zoeken dan verknal je al het ondernemerschap van zo’n organisatie. In theorie is een bestemmingsplan dus heel prettig maar door alle nieuwe media is het in de praktijk een beetje gedateerd. Er is geen plek meer voor webwinkels.

Dat de Thuiswinkel dit duidelijk wil (en haar juristen hier de komende tijd mee laat bezighouden) is misschien nieuws want de kans is groot dat ze wel wat ogen bij gemeentes zullen openen. Het hele gebeuren en heisa in het nieuws zal uiteindelijk dus hopelijk zorgen voor meer duidelijkheid. En dat is heel wat anders dan sommige kranten met hun doomdenkende koppen doen vermoeden.

Tags

Reacties