menu

Ecommerce in Duitsland groeit

Ecommerce in Duitsland groeit - volop mogelijkheden voor Nederlandse webwinkeliersDe Nederlands-Duitse Handelskamer begeleidt jaarlijks honderden bedrijven die een poging willen wagen in Duitsland. En het merkt dat Nederlandse ondernemers daar steeds meer focussen op online verkopen. Niet zo gek, want er zijn genoeg kansen voor de webwinkelier in Duitsland. Het vereist echter wel een speciale aanpak.

“Hoewel het inrichten van een Duitse webshop een betrekkelijk eenvoudige stap lijkt, zien wij toch regelmatig dat fundamentele verschillen te laat worden opgemerkt”, aldus exportadviseur Johan Spijksma van De Nederlands-Duitse Handelskamer. Met als gevolg onnodige fouten, vertragingen of in de ergste gevallen zelfs mislukkingen.

Duitse ecommerce groeit
En dat is jammer, want er zijn genoeg groei- en startmogelijkheden bij onze oosterburen. De ecommerce begint nu flink te groeien. Alleen al in het tweede kwartaal van dit jaar bestelden de Duitsers voor 5,2 miljard euro in webwinkels. Men verwacht dat de markt dit jaar met 15 procent zal groeien ten opzichte van vorig jaar. Een mooi groeicijfer als je je beseft dat de Nederlandse ecommerce dit jaar maar met ‘slechts’ 11 procent zal groeien.

De Duitsers zitten sowieso steeds meer op internet. Bijna tweederde van onze oosterburen is online en een op de vier Duitsers heeft een Facebook-account. Mooi nieuws, maar denk niet gelijk dat wat in Nederland allemaal kan qua ecommerce ook één op één is over te nemen in Duitsland. Duitsers kopen uiteindelijk het liefst bij een webwinkel van vaderlandse bodem. Slechts 16 procent koopt online producten uit de rest van Europa.

Bij het bouwen van een webwinkel kun je hier rekening mee houden door de shop een Duitse uitstraling mee te geven. Verdiep je van tevoren ook goed in het online gebruik van de Duitsers. Hoe betalen zij het liefst online? “Wie de Duitse markt wil veroveren heeft bovendien een goede langetermijnstrategie nodig. Bij het opbouwen van een nieuw merk in Duitsland kun je niet over één nacht ijs gaan”, zo waarschuwt Giese. “Voor groei op de Duitse markt zijn een ijzersterk businessplan, grote marketinginspanningen en doorlopende verbetering een must.”

Tags

Verder lezen

Reacties