menu

Ecommerce in België ‘booming business’

Ecommerce in België 'booming business'Hier in Nederland zijn we al lang en breed gewend aan webwinkels. In België lijkt het erop dat ze de ecommerce pas net echt omarmen. Het Laatste Nieuws noemt de handel via internet daar zelfs ‘booming business’. Omdat er 418 webwinkels zijn gestart in de eerste acht maanden van dit jaar.

Dat er wel het een en ander gebeurt in België, merken we wel uit de ervaringen van spelers als Fonq, Bol.com en Coolblue die inmiddels ook in België een eigen webwinkel hebben geopend. Maar juist de komst van dit soort spelers, die direct bij toetreding op de Belgische markt een zeer professioneel aanbod kunnen neerzetten, kan de eigen groei van Belgische startups natuurlijk beperken. Maar ondanks dus al die Nederlandse webwinkels die de Belgische markt komen betreden, komen er ook steeds meer Belgische startende webwinkeliers bij.

Absoluut gezien zijn de getallen eigenlijk peanuts als je het vergelijkt met het aantal gestarte webwinkels in ons land. Maar toch, procentueel gezien zijn het inderdaad mooie, ‘booming’ tijden bij onze zuiderburen. Waar de afgelopen vijf jaar het aantal startende kleinhandelszaken daar met 24 procent afnam, groeide het aantal opgestarte pure webwinkels tussen 2008 en 2013 met maar liefst 115 procent. In de eerste drie kwartalen van 2008 werden er 194 nieuwe webwinkels geregistreerd, terwijl het in de eerste acht maanden van dit jaar dus om 418 nieuwe webshops gaat. Op dit moment zijn er in België 1907 pure webwinkels actief, volgens het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen.

‘Onmiskenbare voordelen bij starten webwinkel’
Wat dan bijzonder is om te lezen, is de toelichting op de groeicijfers. Op de website van het NSZ komen we een aantal opmerkingen tegen die voor hetzelfde geld een aantal jaar geleden in ons land hadden kunnen zijn gezegd. Zo schrijft het: “Er zijn een aantal onmiskenbare voordelen verbonden aan het louter opstarten van een webwinkel. Ten eerste zijn de startinvesteringen miniem, zeker in vergelijking met de investeringen die ondernemers moeten maken wanneer ze een fysieke winkel willen opstarten. Daarnaast heeft een webwinkel ook een breder bereik dan een klassieke winkel die het moet hebben van hoofdzakelijk lokale consumenten en spreek je meteen ook de juiste doelgroep aan. Ofwel kent de consument de webwinkel al, ofwel komt hij er al surfend op bepaalde trefwoorden op terecht.”

Het zijn quotes die je terugbrengen in de tijd, omdat die in Nederland eigenlijk al niet meer worden genoemd. In Nederland wordt juist meer en meer duidelijk dat het beginnen van een webwinkel hier, ondanks die genoemde voordelen misschien, helemaal niet zo makkelijk (meer) is. De vaste investering is misschien laag, de variabele marketingkosten stijgen snel en zonder een investering in Google gevonden worden is in Nederland zeker geen vanzelfsprekendheid. Daarnaast zouden wij de genoemde aantallen in Nederland ook niet ‘booming’ durven noemen. 418 nieuwe webwinkels is op het totale aantal van veertigduizend Nederlandse webshops, natuurlijk helemaal niet veel.

Maar procentueel valt niet te ontkennen dat ecommerce in België leeft. Volgens branchevereniging Safeshops.be groeit ‘de handel met een gemiddelde van meer dan dertig procent’. Vergelijk dát maar eens met de acht à negen procent in ons land of de vijftien procent in Duitsland. België is dan misschien wat later begonnen met ecommerce dan wij, het doet het procentueel gezien dus gewoon hartstikke goed.

Tags

Reacties