menu

Ecommerce in 2013 door 1 biljoen-grens

totale ecommerceDe wereldwijde verkoop in de ecommerce-branche zal naar verwachting
volgend jaar de grens van 1 biljoen (1012) euro passeren in de
business-to-consumer-sector. Tegelijkertijd zal het totale aantal
internetgebruikers, en dus het aantal potentiële klanten, toenemen tot
zo’n 3,5 miljard.

Aan het eind van 2011 was de totale groep internetgebruikers wereldwijd nog zo’n 2,2 miljard. Deze cijfers en verwachtingen komen voort uit een onderzoek dat de Interactive Media in Retail Group heeft gehouden. Uit het onderzoek komt ook naar voren dat de b2c-verkoop in de ecommerce in 2011 was toegenomen tot 690 miljard euro, een toename van bijna twintig procent ten opzichte van het jaar ervoor.

China komt eraan
Amerika blijft de grootste ecommerce-markt hebben, gevolgd door het Verenigd Koninkrijk en Japan. Deze landen zullen met zo’n 10 à 15 procent groeien per jaar, maar het zal niet lang meer duren voordat ze voorbijgestreefd worden. En wel door China, dat in 2011 de totale omzet in de ecommerce-branche met 130% zag toenemen. Het lijkt dus vooral een kwestie van tijd voordat de Chinezen de grootste ecommerce-speler ter wereld worden.

Europa de grootste
Als we niet kijken naar landen, maar naar regio’s, dan hebben we hier in Europa de grootste ecommerce-markt ter wereld, volgens een recent onderzoek van de European Multi-channel and Online Trade Association. De omzet van ons continent kende een 19% groei in 2011 en bevatte uiteindelijk 307 miljard dollar. Noord-Amerika zat daar met 297 miljard dollar net onder. De eerder genoemde IMRG denkt dat de zuidelijke landen Frankrijk, Italië, Turkije en Spanje en de oost-Europese landen Rusland en Polen de snelst groeiende markten in Europa zullen worden. Een aanzienlijke groei in omzetcijfers kunnen we ook tegemoet zien in Latijns-Amerika (vooral Brazilië en Mexico) en het Midden-Oosten, aangevoerd door Israel en de Verenigde Arabische Emiraten.

De Belg Aad Weening, auteur van het IMRG-onderzoek, erkent dat de volwassen markten in Europa en Noord-Amerika uitgedaagd zullen worden door de sneller groeiende economieën elders in de wereld, maar hij benadrukt dat de groei van het internet-gebruik en van online shoppen tal van nieuwe kansen biedt in veel landen.

‘Behandel online als onderdeel economie’
"De toekomst van ecommerce is wereldwijd en met de onvermijdelijke afname van de groei in enkele belangrijke markten, is het voor bedrijven van belang om te begrijpen waar in de toekomst de mogelijkheden en kansen liggen", aldus Weening tegenover de Internet Retailer. "Wereldwijd zien we steeds meer vertrouwen in het online kopen en overheids- en particuliere initiatieven hebben bijgedragen aan de ontwikkeling van de groei van de wereldwijde digitale economie. ‘Online’ wordt nu steeds meer een integraal onderdeel van de economie en zo zou het ook behandeld moeten worden."

Tags

Reacties