Ecommerce in Duitsland is 58 miljard waard
Het gaat goed met de ecommerce in Duitsland. Vorig jaar boekte deze industrie een omzetgroei met dubbele cijfers. De online retail bij onze oosterburen nam met 10,9 procent toe en was aan het eind van het jaar meer dan 58 miljard euro waard.
Het is nu voor het eerst in Duitsland dat een achtste van elke euro die in de retailsector wordt uitgegeven uit de ecommerce komt. Het waren vooral onafhankelijke online en multichannel-retailers die het goed doen, zij groeiden zowel in absolute zin als procentueel harder dan bijvoorbeeld retailers die via online marktplaatsen verkopen.
Online marktplaatsen goed voor 27,9 miljard euro
Online marktplaatsen blijven in Duitsland weliswaar de belangrijkste plek om online aankopen te doen, zo meldt ecommerce-associatie Bevh. Deze groep van retailers groeide vorig jaar met 4,4 procent tot een totale omzet van 27,9 miljard euro. Meer groei was er bij online pure players (12,6 procent groei tot 8,56 miljard euro) en multichannel-retailers (21 procent groei tot 20,1 miljard euro).
Volgens Gero Furchheim, president van Bevh, liggen er goede mogelijkheden voor zelfstandig opererende webwinkeliers. “Met hun online kwaliteiten, kunnen deze retailers niet alleen náást de marktplaatsen overleven, maar ook in samenwerking met hen, zodat ze nog verder kunnen groeien”, zo denkt hij.
Duitsland interessant voor Nederlandse webwinkels
Duitsland is altijd al een interessante afzetmarkt geweest voor Nederlandse webwinkels voor wie ons eigen landje al snel een maatje te klein is geworden. We schreven het in 2012 al: denk eens aan Duitsland als afzetgebied! Al zijn er natuurlijk wel een aantal dingen waar je op moet letten wanneer je cross-border gaat en ook in Duitsland je producten online wilt verkopen.
Reacties