menu

Ecommerce China groeit een vijfde per jaar

Ecommerce China groeit een vijfde per jaarDe ecommerce in China zal volgens sommigen hard gaan groeien. Over vijf jaar zou een omzet van meer dan 350 miljard dollar mogelijk moeten zijn. En ook wordt er een gemiddelde groei van 20,4 procent per jaar verwacht. China komt eraan!

De cijfers komen uit een rapport van consulent Forrester, dat de Chinese online verkoop eens nader onder de loep nam. Dit jaar wordt een omzet van 169,4 miljard dollar voorspeld, wat een verdubbeling zou zijn van de omzet van twee jaar geleden. De evolutie van de Chinese ecommece-markt is mede tot stand gekomen door de groei van de online populatie met daarnaast het toenemende vertrouwen in commerciële transacties via internet, aldus analist Zia Wigder.

"China is echter niet te vergelijken met een andere markt in de wereld en is al de ecommerce-supermacht van de regio geworden. De adoptie van ecommerce in China overstijgt die van elke andere markt ter wereld. Toen de Amerikaanse ecommerce-markt ongeveer zo groot was als die van China nu, groeide het lang niet zo snel”, zo stelt ze in het rapport ‘Asia Pacific Online Retail Forecast, 2011 to 2016’.

De Chinese overheid heeft zelf ook enkele cijfers naar buiten gebracht waaruit de verwachtingen spreken. Het Ministerie van Industrie en Informatie Technologie heef tot doel om de omzet in 2015 te verdubbelen tot 18 biljoen yuan, oftewel 2,85 biljoen dollar. “Tijdens het elfde vijfjarenplan, van 2005 tot en met 2010, is de groei van de ecommerce-verkopen in China toegenomen met gemiddeld tweehonderdvijftig procent, met als eindpunt 4,5 biljoen yuan (713 miljard dollar). Volgens het Chinese researchbedrijf iResearch zou de Chinese markt Japan en de Verenigde Staten in drie jaar kunnen voorbijstreven en zo het land worden met de grootste markt voor online goederen en diensten.

Nog voldoende groeimogelijkheid
Dat er nog steeds immense groei mogelijk is in de Chinese markt blijkt wel uit diverse cijfers van Forrester. Zo doet nog altijd maar veertig procent van de Chinese internetters wel eens online aankopen. In landen als Australië (58%) en Japan (69%) ligt dit percentage veel hoger. De verwachting is dat over vijf jaar 58 procent van de Chinese internetters online aankopen zal doen. Iets wat volgens de onderzoekers nog steeds grote groeimogelijkheden open laat.

China is niet het enige land dat in het rapport verwachte cijfers kreeg voorgeschoteld. Zo is de verwachting dat Japan dit jaar een omzet van 63,9 miljard dollar zal realiseren en dat die omzet in 2016 zal oplopen tot 97,6 miljard dollar. Australië zal dit jaar waarschijnlijk 23,2 en over vier jaar 35,4 miljard dollar omzetten. India zal procentueel een nog grotere groei doormaken. De verwachting volgens Forrester is dat het Aziatische land van 1,6 dit jaar naar 8,8 miljard dollar in 2016 zal gaan.

Op bezoek bij Thuiswinkel Waarborg
Met de groei van de ecommerce komt natuurlijk ook toenemende zorgen om fraude. En dus was er deze maand een delegatie van de Chinese consumentenautoriteit op bezoek in ons land om meer te leren over het Thuiswinkel Waarborg. Ze waren vooral geïnteresseerd in de technische aspecten, zoals SSL-certificaten en het beveiligen van persoonsgegevens.

Tags

Reacties