menu
lightspeed ecommerce

Ecommerce Café zet alweer twintigste podcast live

Ecommerce Café zet alweer twintigste podcast live

Vorig jaar november begon Dries de Gelder met Ecommerce Café, een podcast waarin hij ongeveer één keer per week ecommerce-ondernemers en webwinkeliers interviewt. Deze gesprekken gaan over tal van onderwerpen, van het runnen van een webwinkel vanuit een huis vol kinderen tot zakelijk vloggen. Zijn twintigste podcast staat nu online.

Jaren geleden – in 2007 om precies te zijn – lanceerde Dries naar eigen zeggen de eerste overhemdenwebshop van de Benelux. Inmiddels heeft hij geen webwinkel meer, maar runt hij het Ecommerce Café, een online community en ook de naam van zijn podcastreeks, waarvan hij ongeveer wekelijks een nieuwe podcast publiceert.

If you can’t beat them, join them

In de podcasts gaat Dries op zoek naar inspiratie, voor zichzelf maar vooral voor andere ondernemers. Zo sprak hij met Amazon-expert Marco Coninx, die van mening is dat uiteindelijk vrijwel alles via platformen zal lopen. In die podcast legt Marco uit dat de eersten die het moeilijk gaan krijgen de webwinkeliers zijn die opereren in een branche waar maar weinig herhaalaankopen zijn.

Sterker nog, de meesten zullen het naar zijn mening niet overleven. Zelf verkoopt Marco vooral via Amazon, hoofdzakelijk vanwege het enorme afzetgebied. Dit doet hij uitsluitend met private-label-producten, met als reden de (verwachte) prijzenoorlog voor massaproducten. Als je een unieke draai geeft aan je producten en deze patenteert, dan zijn er volgens Marco grote mogelijkheden op platformen als Amazon.

Ook in de podcast met Elmi Snoeck-Burger, eigenaresse van CheapOutdoor.nl en moeder van vier kinderen, staan de mogelijkheden van marktplaatsen centraal. Slechts vijf procent van Elmi’s omzet komt uit de webshop, de rest komt via Bol.com, Amazon, VidaXl en VD.nl. In het gesprek met Dries vertelt ze onder ander hoe ze zich probeert te onderscheiden van de massa.

Inspirerende bedrijfsbezoeken

Wie liever minder afhankelijk wil zijn van externe verkoopkanalen kan onder meer luisteren naar de podcast met Stan Verhoeven, medeoprichter van Etrias. De ondernemer zet externe verkoopkanalen vooral in om meer body te krijgen, wat resulteert in een scherpere inkoop. In het gesprek met Dries vertelt Stan hoe hij erin is geslaagd om met de 37 nicheshops een omzet van vijftien miljoen euro te behalen en waarom hij een sabbatical nam van negen maanden.

De kansen en bedreigingen van marktplaatsen komen veelvuldig aan bod, maar dit is ook een thema waar veel ecommerce-spelers mee te maken hebben. Toch staat het zeker niet in elke podcast centraal. Andere onderwerpen zijn bijvoorbeeld zakelijk vloggen, emailmarketing, fulfilment en webshopovernames.

Voor de gesprekken reist Dries regelmatig door het land om ondernemers op hun eigen werkplek te spreken, waardoor je – als je de podcast via YouTube afspeelt – meteen een kijkje in diverse (bedrijfs)keukens krijgt. De podcasts zijn onder meer te vinden via de eigen website van het Ecommerce Café.

Tags

Reacties

Linda

Linda

Linda de Vries werkt sinds 2015 bij Zietuwel, waar ze zich hoofdzakelijk bezighoudt met interviews voor Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Linda