menu

eCommerce Benchmark checkt concurrentie

Check concurrentie met eCommerce BenchmarkMet de eCommerce Benchmark kun je anoniem een kijkje nemen bij de concurrent. Zien hoeveel verkeer ze dagelijks genereren, wat hun conversieratio is en wat ze besteden aan online marketing. Onder andere De Bijenkorf, Fonq.nl en Miss Etam bevinden zich onder de meer dan driehonderd deelnemende bedrijven.

Gratis informatie over ecommerce-branche
De eCommerce Benchmark is een initiatief van de eCommerce Foundation, een non-profitorganisatie met in de Raad van Advies onder andere Cor Molenaar en Gijs Vroom, uitgever en eigenaar van Emerce.  Het is een online evaluatie-instrument waarmee je als bedrijf je ecommerce-activiteiten kunt vergelijken met concurrenten, zowel binnen als buiten het eigen land, de industrie of omzet-groep. Je krijgt gratis en direct toegang tot up-to-date informatie over je branche. Sinds de lancering hebben al zo’n driehonderd bedrijven zich aangemeld, waaronder 55 fashion retailers.

Eind maar verscheen het eerste onderzoek van de eCommerce Benchmark, waarvan de resultaten zijn gebaseerd op de meer dan honderd indicatoren waarop wordt gemeten. Daaruit bleek onder andere dat gemiddeld zes op de tien sitebezoekers via (onbetaalde) zoekmachineresultaten de weg naar de webwinkel weten te vinden. Het aantal bezoekers dat op de site via betaalde zoekmachineverwijzingen komt, één op de vijf, is even hoog als het aantal bezoekers dat via direct verkeer de webshop betreedt. Eén op de vijfentwintig bezoekers zou de webwinkel binnenkomen via social media of virals.

De organisatie achter de benchmark-tool garandeert de vertrouwelijkheid van alle gegevens en zal die nooit aan andere partijen doorgeven. Wel zullen gemiddelden uit de industrie worden weergegeven op de website en andere publicaties van de eCommerce Foundation. In het rapport dat je krijgt na het invullen van allerlei vragen krijg je inzicht in diverse criteria vanuit de perspectieven ‘Website’, ‘Financieel’, ‘Interne organisatie’ en ‘Innovatie’. Er wordt dus gekeken naar zaken als websiteverkeer, verkeersbronnen, conversieratio’s, gemiddelde transactiekosten, fulfillmentkosten per order, het aantal FTE per positie en innovatie-budget.

Tags

Reacties