Ecommerce in België: 7,43 miljard euro in 2016

Ecommerce in België: 7,43 miljard euro in 2016

Ecommerce in België groeide het afgelopen jaar met 15 procent en was uiteindelijk 7,43 miljard euro waard. Hiermee vertegenwoordigde de online industrie bijna acht procent van de totale omzet van food en non-food in ons land.

Dit blijkt uit cijfers van Comeos, de federatie voor handel en diensten die ook de grootste webshops in België vertegenwoordigt. De organisatie is positief over het feit dat de ecommerce nog steeds in een stijgende lijn zit, maar betreurt het wel dat 53,7 procent van de ecommerce, oftewel 4 miljard euro, in het buitenland wordt verwerkt.

Ecommerce in België: stijgende lijn

Jobs naar het buitenland

“In 2013 bedroeg het aandeel van buitenland zo’n 37 procent, nu is dat dus al meer de helft”, aldus CEO Dominique Michel. “Dat heeft zware gevolgen, want als sector missen we nu 13,739 jobs die niet gecreëerd zijn en naar het buitenland vloeien. Website, order picking, logistiek, datamining, noem maar op, allemaal jobs die ook hier hadden kunnen ontstaan.”

Ook blijkt uit gegevens van Comeos dat eigenlijk maar 67,5 procent van de eigenaars van een .be-website ook echt een Belgische speler is. Eén op de drie .be-domeinnaamhouders is dus eigenlijk een buitenlandse speler. Dit heeft niet alleen tot gevolg dat er heel wat jobs niet binnen de Belgische landsgrenzen worden gecreëerd, maar ook dat de Belgische staat bijna 1 miljard euro aan BTW-inkomsten misloopt.

In een presentatie [pdf] laat Comeos zien waar de pijnpunten liggen. Zo heeft België een loonhandicap van 17 procent ten opzichte van de buurlanden en is er weinig flexibiliteit op het vlak van arbeidsorganisatie. Zo zijn er nog steeds zware beperkingen op het gebied van avond- en nachtwerk.

Black Friday op twee na drukste shoppingdag

Desondanks zijn er ook positieve geluiden hoorbaar. Zoals gezegd zit de vaderlandse ecommerce in een stijgende lijn en past de online consument zich snel aan. “Dat is ook te zien aan het succes van Black Friday in 2016.”, aldus Michel. “Twee jaar geleden was het een dag zoals alle andere, nu blijkt uit de statistieken dat Black Friday de op twee na drukste dag was in de online verkopen van het afgelopen jaar, een absolute topdag die puur online werd gerealiseerd.”

Beste dagen voor online verkoop in België

1 op 5 aankopen gebeurt mobiel

Uit de data blijkt ook dat inmiddels één op de vijf online aankopen vanaf een mobiel apparaat gebeurt. Het loopt hiermee nog wel achter met bijvoorbeeld Nederland, waar één op de drie aankopen ‘mobile’ is.

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten