menu

‘Ecommerce 135 miljard euro in 2015’

Totale ecommerce cijfers van Europa en Verenigde Staten blijven tot 2015 stijgenEcommerce zal de komende vier jaar met tien procent per jaar blijven groeien. De stenen winkels blijven verliezen aan de online webshops. In 2015 wordt de omzet van ecommerce in Europa geschat op 135 miljard euro. De VS zal dan rond de tweehonderd miljard euro liggen. Dat is 11% van de totale verkoop.

 
Het onderzoeksbureau Forrester Research is in de ecommerce wereld welbekend. Regelmatig komen ze met goede onderzoeken naar buiten. Het mag duidelijk zijn dat dit onderzoek, dat maandag gepubliceerd is op het weblog van het bedrijf, niet meer dan een verwachting is maar dat webwinkels nog steeds aan marktaandeel winnen mag duidelijk zijn. 
 
Europese ecommerce 
Het onderzoek is maandag naar buiten gekomen. Hieruit blijkt dat de ecommerce omzet in Europa stijgt met ongeveer tien procent per jaar, van 81 miljard euro in 2010, naar ongeveer 134 miljard euro in 2015. Een mooie stijging, procentueel ongeveer gelijk aan de Verenigde Staten.
 
Verenigde Staten
Hieruit blijkt dat de Amerikaanse omzet uit Ecommerce in 2010 gegroeid is tot 126 miljard euro. Dat is een groei van 12,6% en die groei blijft nog wel even aan. Deze groei is ook groter dan 2009, toen de Amerikaanse ecommerce branche een groei liet zien van 11%. In 2015 zal deze omzet zijn gegroeid naar ongeveer tweehonderd miljard euro.
 
Redenen voor de groei liggen aardig voor de hand. De (wereld)economie herstelt zich weer, er zijn weer nieuwe ‘first-time-shoppers’ bijgekomen en er wordt gemiddeld gezien weer meer per bestelling besteed. 
Nog steeds stappen mensen over van de stenen winkel in de stad, naar het bestellen via het beeldscherm. Eerder gaf Wijnand Jongen van de Thuiswinkel Organisatie al een soortgelijke trend aan. Die richtte zich wat meer op de korte termijn en gaf hierin aan dat met name de nieuwe tablets nu zorgen voor een extra stijging in de ecommerce omzet.
 
Tablets worden ook in het onderzoek van Forrester als reden genoemd. Daarnaast noemen die de opkomst van mobiel internet en nieuwe business zoals Groupon, die ook recent een recordwinst wist te noemen.
 
Toch zijn al deze mooie cijfers wel relatief. Want nog steeds is de online verkoop nog maar goed voor acht procent van de totale markt. Dat percentage stijgt wel, maar zal eind dit jaar waarschijnlijk op negen procent uitkomen en in 2015 zijn gestegen naar elf procent. De stenen winkels verliezen dus een deel van de markt maar blijven deze zeker de komende jaren nog domineren.
 
Nederlanders shoppen al veel online
Ongeveer zeventig procent van de Britten, Nederlanders en Zweden shoppen online. Het hoogste percentage van Europa. Het laagste liggen momenteel landen als Italië en Spanje, waar ongeveer 34% van de online populatie ook werkelijk zijn aankopen via het internet doet. 

Tags

Reacties