menu

eBay koopt aanbevelingsplatform Hunch

ebay koopt hunch.comeBay heeft aanbevelingsplatform Hunch overgenomen voor tachtig miljoen
dollar. Dit pas twee jaar oude bedrijf levert aangepaste aanbevelingen
aan haar gebruikers op basis van hun individuele smaak. In combinatie
met de grote webwinkelgigant kan dit fraaie dingen opleveren.

Webwinkels zijn steeds meer persoonlijke aanbevelingen gaan gebruiken om zo aan de ene kant de klant tegemoet te komen met een op hem toegespitst aanbod en aan de andere kant extra producten te verkopen of in ieder geval in de spotlights te zetten.

Hunch houdt zich ook bezig met dit soort aanbevelingen, maar dat doet niet op de traditionele manier. Zij proberen op een leuke manier de gebruiker zijn of haar voorkeuren te ontfutselen. Na registratie krijg je enkele keuzes voorgelegd, waarbij je bijvoorbeeld moet kiezen tussen zelfgemaakte friet, McDonald’s-friet, kronkelfrietjes of patat van de Burger King. Na het maken van dergelijke keuzes weet Hunch al wat van jouw voorkeuren en eenmaal op de site kun je je smaak nog verder verfijnen door meer en meer vragen te beantwoorden en keuzes te maken.

Koop- en verkoop-ervaring verbeteren
In het persbericht lezen we dat het technische talent en de expertise van Hunch met betrekking tot ‘machine learning, data mining and predictive modeling’ eBay moeten helpen met het uitbreiden en laten groeien van de relevantie-mogelijkheden, om zo de koop- en verkoop-ervaring van haar klanten te verbeteren.

In de praktijk zal dit erop neer komen dat Hunch op basis van de specifieke smaak van de gebruiker betekenisvolle, maar vaak niet voor de hand liggende aanbevelingen doet voor producten op eBay. En daar kan de eBay-koper weer van profiteren. Voor verkopers op eBay moet dit een andere manier zijn om de juiste producten bij de juiste consumenten te krijgen.

"Hunch’s bekendheid met en de expertise in het afstemmen van data om in de klantenbehoeften te voorzien, kunnen ook toegepast worden voor andere technologische mogelijkheden op eBay, zoals het zoeken, adverteren en andere marketinginitiatieven, om zo betere product- en zoekresultaten te tonen gebaseerd op de smaak van de klant.”

Meer persoonlijke aanbevelingen
Het door eBay gekochte bedrijf gebruikt input van het internet, waaronder sociale netwerken, dingen die de gebruikers liken, merken die ze volgen en antwoorden die ze geven op de vragen van Hunch zelf. Uiteindelijk worden zo unieke gebruikersprofielen opgebouwd die meer persoonlijke aanbevelingen doen.

Als het eenmaal is geïntegreerd, dan kan het – in tegenstelling tot de traditionele online webwinkel-benaderingen – voorbij de standaard ‘item-to-item recommendations’ gaan en uit een breed scala aan online gebruikerssmaken putten om nieuwe en interessante producten onder de aandacht te brengen. En als dat eenmaal gemeengoed is op eBay, dan zullen concurrenten zeker niet achterblijven!

Tags

Reacties