menu

eBay heeft er genoeg van

eBay lanceert grote reclame campagne gericht op mobiele gebruikerseBay heeft voor het eerst sinds lange tijd een grote marketingcampagne gelanceerd. De doelstelling: mobiele gebruikers bereiken en een hipper imago krijgen. Want te vaak nog denken mensen bij ‘eBay’ aan een online veiling van oude spullen. En daar heeft eBay genoeg van.

Vandaag de dag kopen de meeste mensen de spullen van eBay niet via veilingen, maar gewoon met vaste prijzen. En het zijn niet alleen oude, antieke hebbedingetjes die worden doorverkocht. Nieuwe spullen, ook dáár heeft eBay genoeg van.

“We moeten het beeld zien te veranderen”, aldus Richelle Parham, marketingmanager bij eBay. En dus begint de internetgigant een grote campagne, die zich vooral richt op mobiele gebruikers. Want steeds meer mensen weten hun weg te vinden naar de marktplaats via de smartphone en steeds meer verkopen vinden dan ook via dit kanaal plaats.

eBay is mobiel populair
eBay was een van de eerste die een app had ontwikkeld toen de App Store van Apple medio 2008 haar deuren opende. Sindsdien is het programmaatje meer dan vijftig miljoen keer gedownload. Vorig jaar bleek dat eBay-shoppers vijftig procent meer geld spenderen als ze de website bezochten via de iPad dan via een pc. En in 2010 werd voor twee miljard dollar aan producten gekocht via de eBay-app, de verwachting is dat dat bedrag dit jaar wordt verdubbeld. En de app levert niet alleen verkopen op, maar ook een hoop nieuwe gebruikers. In het afgelopen jaar heeft eBay bijna 500.000 nieuwe consumenten kunnen verwelkomen die hun eerste aankoop via een mobiel apparaat deden. “We zien steeds meer mensen op hun mobiele apparaten”, aldus Parham. “Meer mensen winkelen vanaf diverse plekken.”

Grootse reclamecampagne
En dat is ook de boodschap die het bedrijf haar gebruikers met de campagne wil meegeven: dat men op ieder moment via de site kan winkelen. In de diverse commercials zijn er rollen weggelegd voor een fashionista, een electronica-junk en een fan van auto-onderdelen. Deze drie stereotypen zijn niet voor niets gekozen: uit marktonderzoek bleek dat vooral deze doelgroepen een smartphone hebben. De komende elf weken wordt de campagne uitgerold, om zo mooi samen te vallen met de naderende feestdagen. Er verschijnen reclamespotjes op tv, maar ook in print, online, in bioscopen en in het straatbeeld.

‘Campagne is logische stap’
Analist Sucharita Mulpuru van onderzoeksbureau Forrester zegt tegenover persbureau AP dat ze het logisch vindt dat eBay haar campagne focust op mobiel shoppen, aangezien de markt nog relatief klein is en de algehele winkelervaring niet altijd even positief is. Ook weegt volgens haar mee dat er nog niet veel producten zijn die consumenten vol vertrouwen via hun telefoon kopen. En dus is de campagne een logische stap.

Een op de vijf denkt aan veiling
Maar ze vraagt zich wel af of het eBay zal lukken om het algehele beeld dat men heeft over de online marktplaats enigszins verandert nadat de campagne is afgelopen. Het bedrijf zelf heeft er in ieder geval het volste vertrouwen in. Het gaat ervan uit dat mensen eBay na het zien van de commercials als hipper en relevanter gaan zien. En dat is op zich best nodig, aangezien bij momenteel twintig procent van de mensen die de site gebruiken ‘veiling’ als eerste in hen opkomt als ze nadenken over ‘eBay’.

Tags

Reacties