menu

E-tailers gaan internationaal

De globalisering van ecommerce neemt toe, met steeds meer bedrijven die over de eigen landsgrenzen actief worden. Amerikaanse giganten Gap en Buy.com bijvoorbeeld.

Online warenhuis Buy.com lanceerde vorige week woensdag haar Canadese, Engelse, Franse en Duitse websites. En ook kledingwinkel Gap gaf onlangs aan van plan te zijn uit te breiden naar Canada en de UK.

Beide bedrijven staan in de top 50 van de Amerikaanse Internet Retailer List. Gap neemt de 25ste plaats in beslag terwijl Buy.com op nummer 33 staat. Uit onderzoek dat vorig jaar werd uitgevoerd bleek dat toen 34 procent van de retailers in deze top 50 internationaal actief waren. In de top 10 is het percentage nu zelfs 100 procent! Er is echter een groot verschil in de mate waarin deze top 10 bedrijven internationaal actief zijn. Zes van de tien bedrijven heeft zes of minder internationale webshops, terwijl de overige vier 20 of meer internationale websites bezit.

Het aantal internationale sites hangt lang niet altijd samen met de internationale inkomsten dat een bedrijf genereert. Apple en Dell zijn bijvoorbeeld actief op tientallen internationale websites, halen tien procent van hun inkomsten uit online verkopen en halen ongeveer 50 procent van hun totale inkomsten uit de internationale markt. Amazon, met slechts zes internationale websites, kent eenzelfde percentage aan inkomsten uit internationale transacties.

Waar mediabedrijven en luchtvaartmaatschappijen al lang op grote schaal internationaal actief zijn blijven retaillers toch wat voorzichtiger met het uitbreiden van hun diensten naar markten buiten de Amerikaanse grens. Transport naar het buitenland en internationale transacties zijn voor hen obstakels die een voorzichtige aanpak noodzakelijk maken.

bron: Forrester Research

Tags

Reacties