menu

E-SS: ‘Producten aanbieden van de concurrent steeds normaler’

Blokker maakte eind vorig jaar bekend haar platform open te stellen voor concurrerende webwinkels. Door het aanbod te verbreden, hoopt het concern haar webwinkel aantrekkelijker te maken en zo te voorkomen dat de klant overstapt naar een retailgigant. Het Twentse E-System Solutions, beter bekend als E-SS, is één van de belangrijkste partijen die de koppeling met Blokker verzorgt. Wij gingen in gesprek met medeoprichter Joris Visser.

Waar bij de meeste platforms de bezoekers bij externe verkopen worden doorverwezen naar de webshop zelf, vindt bij Blokker alles op het eigen platform plaats. Van het tonen van de producten, tot het bestellen en het afrekenen, alles gebeurt op Blokker.nl. Voor E-SS, dat voorheen hoofdzakelijk datafeeds maakte voor marktplaatsen, was er hierdoor wel wat extra werk aan de winkel.

Online warenhuizen stellen platform open voor derden

Joris legt uit dat online warenhuizen vrij hoge eisen stellen aan webwinkeliers, vooral met betrekking tot de voorraad. “Om te voorkomen dat er elk half uur een update van de voorraad uit de webshop moet worden getrokken, wat nogal een impact kan hebben op de laadsnelheid van de shop, hebben we een oplossing ontwikkeld waarbij tussentijdse mutaties automatisch worden verwerkt.”

In de afgelopen jaren faciliteerde E-SS voor honderden klanten koppelingen met marketingkanalen als Google Shopping, Marktplaats en Beslist. Voor de laatste partij heeft E-SS zelfs een groot aantal van de ruim zeshonderd winkelwagenkoppelingen mogen verzorgen. Naar deze koppelingen is nog steeds veel vraag. Maar wat Joris vooral opvalt, is dat het niet meer uitzonderlijk is als een online warenhuis haar platform openstelt voor externe verkopers. “Ook VidaXL verkoopt sinds kort artikelen van concurrerende webwinkels. Intertoys, dat deel uitmaakt van de Blokker Holding, zal naar verwachting snel volgen.”

‘Met deze koppelingen kan het wel eens heel hard gaan’

De eerste koppelingen met Blokker zijn inmiddels een feit. Ook is E-SS sinds vorige maand in staat om haar klanten aan te sluiten op de Marketplace van VidaXL. Hiermee is E-SS het eerste bureau dat een koppeling met deze partij aanbiedt. Hoewel de meeste aanvragen nog altijd voor Bol en Beslist zijn, heeft Joris sterk de indruk dat het wel eens heel hard kan gaan met de online warenhuizen. “Een terechte ontwikkeling als je het mij vraagt, want partijen als deze weten hoe ze een effectieve marketingcampagne moeten voeren en trekken veel bezoekers.”

Toch is er volgens Joris ook een mogelijk keerzijde voor webwinkeliers die hun producten via online warenhuizen willen verkopen. “Wanneer je producten aanbiedt die ook door het platform zelf of door andere externe verkopers worden verkocht, loop je weinig risico. Maar stel dat je een assortiment hebt dat uniek is bij dit warenhuis, dan kan het zomaar zijn dat jij degene bent die hen op het idee brengt om dit product ook op te nemen in hun assortiment. Heb je een nicheproduct, dan is dat wel iets om rekening mee te houden.”

Tags

Reacties