menu

E-SS: ‘Geen salesteam nodig’

Het Twentse E-SS wist in korte tijd uit te groeien naar bijna duizend aangesloten webshops die het koppelt met marketingkanalen zoals Marktplaats, Google Shopping en Beslist. Hoogste tijd voor de redactie van Ecommerce News om eens langs te gaan om te horen wat de volgende mijlpaal voor dit bedrijf zou kunnen zijn.

Het in Enschede gevestigde E-System Solutions, beter bekend als E-SS, was in eerste instantie als spinoff van de Universiteit Twente gericht op ERP-koppelingen. Tijdens de technische studie ontdekten de heren verbeterpunten in administraties. Ze koppelden webshops met Snelstart en soortgelijke systemen om erachter te komen dat de budgetten hiervoor beperkt waren. Webshops zagen de meerwaarde wel, maar boekten liever toch de facturen van PSP’s in om hun budget uit te geven aan betere marketing. Dat heeft ervoor gezorgd dat E-SS keek of ze daar data konden optimaliseren.

‘Sinds 2010 focust E-SS zich op marketing-koppelingen’

Inmiddels heeft het bedrijf zich volledig gericht op het aansluiten van webshops op marketingkanalen zoals Marktplaats, Google Shopping en Beslist.nl en sindsdien gaat het Sander Bosman en Joris Visser voor de wind. Met E-SS faciliteren de mannen koppelingen voor honderden klanten. Voor Marktplaats was het zelfs de eerste die een echte koppeling mocht maken en ook bij de winkelwagen van Beslist.nl stonden de heren vooraan. Beide bedrijven raden E-SS geregeld aan als ze gevraagd worden naar een goede partij voor het maken van een koppeling. Daarnaast hebben ze een hele waslijst aan warenhuizen, vergelijkers en andere plaatsen waar webwinkeliers hun producten via hun feeds onder de aandacht kunnen brengen.

Het bedrijf heeft een goede naam bij technische mensen en werkt zowel voor de kleinste als grote webwinkels. Zo is E-SS één van de weinige spelers die ook Mijnwebwinkel-klanten daar waar mogelijk koppelt. Als we vragen naar het succes komt de nuchterheid naar boven die we vaker zien bij Twentenaren. “Onze service?”, antwoordt Joris voorzichtig. Elke koppeling wordt handmatig gecontroleerd en besproken met de betreffende webwinkelier. E-SS is geen marketingbureau, geeft Joris gelijk aan. Maar het legt wel graag uit hoe de feeds werken en hoe je die op kunt stellen. Elke feed van elke webwinkel wordt zo even op weg geholpen.

Daar gaan soms best wat uren in zitten, dus als een webwinkel er na enkele maanden weer mee stopt is dat verliesgevend, maar dat maakt Joris niet uit. Hij is trots op de verregaande integratie en wil webwinkeliers graag het onderscheidend vermogen laten zien. Zo wordt een wijziging binnen de webwinkel direct doorgevoerd bij partners, mits dit mogelijk is. Kom je erachter dat je voorraad van een product niet klopte? Als je het in de webshop aanpast, geeft hij dit bij Beslist.nl direct door aan de winkelwagen en voorkomt het dat je daar de rest van de dag niet-leverbare orders van krijgt. Bij een goed gebruik van datafeeds is Joris ervan overtuigd dat het de meeste webwinkeliers veel op kan leveren, al kunnen ook de koppelingen van E-SS beter. Enkele verbeterslagen staan dus al op de planning.

‘Longtail nog onvoldoende benut’

Om te beginnen staat er een verbetering voor Google Shopping op het programma. De tarieven van Google Shopping ontlopen de reguliere Adwords niet veel meer, geeft Joris aan. Zeker bij artikelen met een lagere marge kan het dan niet uit, maar veel webwinkeliers sluiten deze standaard niet uit. Ze maken nu meestal een Shopping-campagne aan waarbij er één maximale klikvergoeding is ingesteld. Handmatig kun je dit nog wel aanpassen en via filters splitsen in campagnes, maar eigenlijk zou je dit in één keer goed willen instellen. Door veel meer campagnes in te stellen kun je veel meer gebruikmaken van de longtail, wat uiteindelijk toch nog tot betaalbare klikvergoedingen kan leiden. Een update hiervoor wil het bedrijf rond eind september lanceren.

Daarnaast is het bezig met een soortgelijke constructie voor Google Adwords. Daarnaast zou Joris graag het klanten-dashboard willen optimaliseren. Veel webwinkeliers gebruiken verschillende platformen en hebben weinig zicht op wat de invloed nu is van elk platform. Via Google Analytics kun je werken met doelen, maar dat is toch weer een extra dashboard en Joris denkt dat het aantonen van de invloed van elk platform in de hele customer journey beter kan.

‘Nederland nog boordevol kansen’

De eerste prioriteit zijn de huidige koppelingen. Zo komt de winkelwagen-koppeling van Beslist.nl nu goed op gang en dat blijkt al ruim genoeg werk voor het huidige team. Toch zien de nuchtere heren geen enorme bedrijfsgroei in het vooruitzicht. “We willen best groeien ,maar we willen zelf graag technisch werk blijven doen. Zo voelen we er beiden weinig voor om manager te worden en zal je bij ons niet snel een sales- of marketingteam tegenkomen. De focus ligt op plezier in het werk en service leveren aan de klant. Doelen in de zin van aantallen medewerkers, klanten of zelfs koppelingen hebben we daarom nooit gehad. Een buitenlandavontuur? Natuurlijk lonkt dat, maar laten we eerst de kansen hier verder benutten.”

Tags

Reacties