menu

e-Spirit: ‘Laptop en mobiel waren nog maar eerste digitale stap’

Ecommerce en mcommerce hebben de weg vrijgemaakt voor een nieuwe generatie van digitale retailvormen. Zo zullen komend jaar interactieve schermen in winkels echt hun doorbraak maken. Dat is de verwachting van Matthias Meijer, regional sales director Benelux bij e-Spirit. Hij ziet in het buitenland inmiddels voldoende succescases, en ziet de interesse nu ook in ons land losbarsten.

Het bedrijf e-Spirit ontwikkelt software waarmee content in alle formaten en variaties kan worden vertoond. Want wanneer je het als retailer goed wilt doen, zou je volgens Matthias moeten inspringen op alles wat kan visualiseren. En dit gaat veel verder dan een webshop, telefoon of smartwatch. “Denk aan billboards, videoschermen en interactieve magazines. Er zijn zelfs mixers op de markt die tijdens het koken het gewenste recept tonen. Dit klinkt misschien wat futuristisch, maar dit is wel waar we naartoe gaan.”

“Het retail-landschap zit in een stroomversnelling. Heb je je content niet op orde, dan doe je binnen nu en drie jaar niet meer mee.” Als voorbeeld noemt hij Nike, die in Amerika volop aan het experimenteren is met interactieve videoschermen. Met behulp van ibeacons kan precies worden bepaald wanneer een vaste klant de winkel betreedt. In combinatie met de opgeslagen klantdata kan exact op dát moment het assortiment worden getoond dat voor die klant interessant is.

En als het aan Matthias ligt, blijft het niet bij het vertonen van video’s, maar worden deze schermen ook ingezet als bestel- of adviespunten. We schreven er eerder al over en dat het een actueel onderwerp is blijkt wel uit het feit dat vorige maand Mango het nieuws haalde omdat het wereldwijd slimme passpiegels uitrolt.

Matthias geeft aan dat op diverse plekken in Europa de eerste schermen in pashokjes al een feit zijn. Deze zijn bovendien in staat om advies te geven. “Hoe mooi zou het zijn als je op een scherm in de winkel meteen kunt zien wat bijpassende kledingstukken zijn en die ook direct naar je pashokje kunt sturen? De retailer die omnichannel het best weet in te zetten, gaat de strijd om de klant winnen.”

‘Persoonlijke benadering niet langer alleen weggelegd voor de boetiekjes’

Bij veel mensen heerst nog de gedachte dat de kleine boetiekjes het verschil kunnen maken met een zeer persoonlijke benadering. Maar volgens Matthias doen de middelgrote tot grote ketens daar straks niet voor onder. “Zij hebben het budget om te investeren in technologie die het verschil kan maken.”

“We gaan nu eenmaal naar een tijd waarin een scherm beter in staat is om je te helpen dan een winkelmedewerker”, verduidelijkt Matthias. “Simpelweg omdat het systeem veel meer over je weet.” Dit betekent niet dat de winkelmedewerker overbodig wordt, maar wel dat zijn functie anders wordt ingevuld. “Die verschuift steeds meer naar het bieden van een beleving.”

‘Buyer persona’s? Die zijn te abstract’

Niet alleen in de fysieke winkel wordt het spel binnenkort heel anders gespeeld, ook online is er volgens Matthias nog aardig wat werk aan de virtuele winkel. “De meeste online bedrijven werken met buyer persona’s. Dit is een mooie eerste stap, maar het is nog veel te abstract. Als we het hebben over een man op middelbare leeftijd, getrouwd en met jonge kinderen, kun je het hebben over koning Willem-Alexander, maar ook over Hans Teeuwen. Terwijl je beiden waarschijnlijk op een verschillende manier wilt benaderen.”

Matthias vertelt dat we daarom toegaan naar een wereld waarin iedereen zijn eigen gepersonaliseerde website krijgt voorgeschoteld. “Door kunstmatige intelligentie kun je werken met microsegmenten. Hierdoor kun je segmenteren op de persoon in plaats van een hele doelgroep, waardoor je een betere beleving rondom de content kunt bieden.”

Tags

Reacties