menu

E-shop Expo, Brusselse Webwinkel Vakdagen?

eshop expo brussel webwinkel vakdagenAfgelopen woensdag en donderdag was het weer tijd voor de E-shop Expo, oftewel de Belgische Webwinkel Vakdagen in Brussel. De beurs is nog lang niet zo groot, invloedrijk of drukbezocht als de Nederlandse evenknie maar voor wie zaken wil doen in België is het zeker een bezoekje waard.

De voormalige industriële opslagplaats Tour en Taxis stond 20 en 21 maart in het teken van ondernemen. Onder de noemer Ondernemen 2013 worden in die ruimte diverse beurzen georganiseerd, waaronder dus de E-shop Expo. Organisator OGZ, dat in ons land verantwoordelijk is voor de Webwinkel Vakdagen en Logistiek & Ecommerce, gaat er prat op dat de E-Shop Expo de grootste vakbeurs voor ecommerce is in België, al is dat met de geringe concurrentie nou ook geen prestatie van wereldformaat. Feit blijft dat de E-shop Expo nog lang niet het succes van de Webwinkel Vakdagen nadert.

Wat bijvoorbeeld te merken is aan de ingang van het event. Het logo van de Expo is hier en daar wel in het klein op vlaggen te zien, echt een gevoel van binnenkomst in de ecommerce, zoals jaarlijks in Utrecht het geval is, heb je hier niet. Of dat negatief is, is maar de vraag. Tenslotte is de Belgische ecommerce met een omzet van zo’n anderhalf miljard nou eenmaal kleiner als in Nederland. Dat neemt niet weg dat die achterstand niet ingehaald kan worden. Dat hier dus nog veel kansen liggen.

Nederlandse bedrijven op Belgische beurs
Op de beurs komen we eigenlijk maar weinig echt pure Belgische namen tegen. Het overgrote deel herkennen we van de Utrechtse variant, en van de namen die wij niet gelijk herkennen blijkt soms de huisstijl wel heel erg herkenbaar. Bij de stand van Ziva bijvoorbeeld. Inderdaad blijkt het een zusteronderneming van het Nederlandse BiedMeer, dat in tegenstelling tot enkele van zijn concullega’s de zaken in België niet even ‘erbij doet’ vanuit Nederland, maar in België een serieuze partner heeft gevonden die het geheel vanaf daar kan besturen. De Nederlandse tak optimaliseert de software, maar het klantencontact of de marketing, wordt dus geheel vanaf eigen bodem en op eigen wijze uitgevoerd.

Naast BiedMeer komen we nog flink wat meer Nederlandse bedrijven tegen als Rajapack, Beslist.be, Copernica, Docdata, IcePay, Kiala, Kieskeurig.be, LogiVert, Ogone of PayPal. Bij de seminars is het niet anders. Zo waren er mensen van onder andere S&H Productfulfilment, SEOshop, Bol.com en Coolblue deze twee dagen aan het woord. In de wandelgangen komen we nog twee heren van Sisow tegen en zelf zijn we op stap met Sveawebpay, wat ons niet alleen een flinke autorit heeft gescheeld maar vooral ook een gezellige dag heeft opgeleverd.

Is dan alles gezellig en Nederlands? Nou nee, de bezoekers komen wel degelijk uit België. Tweederde daarvan is Vlaams, iets minder dan een derde komt uit het Wallonische gedeelte van het land. Beiden bestaan voor een enorm hoog percentage uit starters. Nieuwsgierige ondernemers in spe, bomvol vragen en serieuze ondernemersambities. De markt ligt in België op verschillende terreinen nog volop open en dus is het een beurs met de sfeer en inhoud van een kansrijke markt.

BrusselTouristische route, Brusselse lunch, of Belgische chocola zijn niet overgeslagen 😉

Tags

Reacties