menu

e-Food in opkomst?

E-Food in opkomstVandaag wordt het eerste e-food congres georganiseerd. Deze wordt gehouden in Duitsland. Het online eten en drinken lijkt in Nederland iets minder snel te gaan maar toch zijn hier de eerste trends zichtbaar en zijn er zeker Nederlanders aanwezig bij het Duitse evenement. Waar koop jij het kerstdiner dit jaar?

 
Als je denkt aan een congres over e-food in Duitsland zie je de braadworsten, snitzels en het barbecue vlees waarschijnlijk al voor je. Waarschijnlijk verwacht je tussen de aanbieders vooral de groothandels, slagers en echte vlees of voedsel producenten. Die zijn er zeker wel, maar in de landen om ons heen is voeding al veel verder doorgevoerd in de ecommerce. Op deze beurs zijn naast de voor de hand liggende groothandels ook gewoon Otto, Amazon en Google aanwezig. Van Amazon of Otto verwacht je het misschien niet direct maar voor hen is voeding een interessante markt waarin ze goede kansen zien. E-food is gewoon ecommerce en nog steeds een snel groeiende markt. 
 
Presentaties op het e-food congres
Een van de sprekers op het congres is de Nederlander Jos Leijnse, partner bij A.T. Kearney in Amsterdam. Hij spreekt daar over succesmodellen van Tesco, het Franse E.Leclerc en onze eigen Albert Heijn. Daarbij behandelt hij de geschikte pick-up modellen voor e-Food logistiek. Want hoe vervoer je eigenlijk verse groenten of een stuk bevroren vlees? Als je het mensen vraagt lijkt juist de logistiek voor veel mensen een lastige vraag maar wat je niet beseft is dat het vlees in de supermarkt ook gewoon met vrachtwagens moet worden aangeleverd. Logistiek is dus geen enkel probleem, maar heeft bij voedsel natuurlijk wel wat extra eisen en voorwaarden.
 
Alistair Bruce is de topman van Google in Duitsland, die een presentatie geeft over online interesse van klanten in food en de manieren om ze te bereiken. Natuurlijk wil Google hier ook een rol in spelen. Een andere interessante presentatie lijkt ons die van IDG. Vooraanstaande analysten die er een analyse presenteren over Online Grocery Shopping – Has the UK market reached a tipping point? 
 
Waarom al die aandacht voor e-Food? 
Laura Wade-Gery, CEO van Tesco Direct constateerde in een eerder interview: “de gemiddelde online order is met 109 euro drie keer hoger dan in de winkels.” Gourmondo, opgericht in 2002 en sinds 2008 geleid door oud-Amazon (toeval bestaat niet) man Pascal Zier verwacht dat 26% van de Duitsers food online zullen kopen in 2013. Gourmondo verkoopt het meest aan dranken (40% van de omzet) maar de categorieën bourgondisch vlees en kaas groeien het snelst.
 
Voeding en ecommerce in Nederland
Nederland heeft dus nog wat in te halen bij Duitsland, Frankrijk en Engeland. Bij een congres als deze hebben wij natuurlijk contact met de specialist op het gebied van vlees en ecommerce die wij eerder dit jaar spraken. Volgens Jan Faber, met de webwinkel  Beef & Steak verkoper van onder andere bourgondisch vlees, is de acceleratie inmiddels wel begonnen. “Nederlanders zijn weerbarstig als het gaat om het veranderen van vastgeroeste patronen. Maar als ze om zijn, zijn ze echt om. Wanneer nam u afscheid van het reisbureau om internet als nieuwe reiswinkel te omarmen? Het duurde even, u wilde er eigenlijk niet aan maar u bent om. Geef het toe.”
 
Beef & Steak verwacht dat de online omzet van vleesproducten in december met factor vijf groeit dit jaar, ten opzichte van 2009. De verwachting is gebaseerd op eigen groeicijfers in de eerste drie kwartalen. “De markt voor e-Food groeit sterk na een voorzichtige start. Consumenten hebben moeten wennen aan het idee van levensmiddelen via internet. Inmiddels is er een groeiende groep terugkerende online klanten en de bekendheid met het principe van e-Food is sterk  toegenomen. We verwachten dat een aanzienlijke groep aarzelende potentiële klanten in december de stap naar online bestellen zal wagen.”
 
Kopen we het kerstdiner online?
Hoe en waar koop jij het kerstdiner dit jaar? 

Tags

Reacties