Duurzame verpakkingen

Een duurzame verpakking, gemaakt van milieuvriendelijke verpakkingsmaterialen, is beter voor mens en milieu. Als je let op het formaat bespaar je ook verpakkingsmateriaal en ruimte in de bestelbus. Klanten zijn zich steeds meer bewust van hun ecologische voetafdruk. Volledig recyclebare kartonnen dozen zijn daarin een goed begin, al staan klanten ook steeds vaker open voor herbruikbare verpakkingen.

Milieuvriendelijke verpakkingen

Naast het inkopen van producten en milieuvriendelijke bezorging, is de verpakking een onmisbare stap bij het verduurzamen van je webwinkel. Karton, plastic zakken en opvulmateriaal van pakketjes zijn in Nederland goed voor tientallen miljoenen kilo’s afval per jaar. Los van het product zelf is de verpakking de grootste vervuiler van de ecommerce-branche, goed voor bijna de helft van de Co2-uitstoot. Terwijl er voldoende milieuvriendelijke verpakkingen van natuurlijke grondstoffen beschikbaar zijn en klanten daar echt de meerwaarde van zien.

Steeds meer online shoppers waarderen het gebruik van biologisch afbreekbare verpakkingen.

Klant ziet meerwaarde in duurzame verpakking

Verduurzaming is in de eerste plaats van belang voor mens en planeet. Maar klanten zullen je er ook op afrekenen als je duurzaamheid links laat liggen. Het aandeel milieubewuste klanten is de afgelopen jaren fors gegroeid: meer dan de helft van de Nederlanders maakt zich zorgen om hun milieu-impact tijdens het shoppen. Tien jaar geleden was dat nog maar een derde.

70% van de Nederlanders wil dat webwinkels minder verpakkingsmateriaal gebruiken.

De verpakking blijkt een grote bron van frustratie: maar liefst 70 procent van de Nederlandse consumenten wil volgens onderzoek van Thuiswinkel.org dat webwinkels minder verpakkingsmateriaal en meer duurzame verpakkingen gebruiken. Tweederde ergert zich daarbij aan te grote verpakkingen. Een op vijf klanten is zelfs gestopt te kopen bij webshops na het ontvangen van niet-duurzaam pakmateriaal, aldus een groot onderzoek in diverse Europese landen. De verpakking is het eerste dat klanten in hun handen krijgen en laat een belangrijke eerste indruk achter.

Vermijd een plastic verpakking

Een verzendzak, adreshoes, opvulling of productverpakking: webwinkels gebruiken veel plastic. Als je jouw webshop wilt verduurzamen, kun je hier beter van afstappen. Plastic is namelijk gemaakt van vervuilende aardolie en slecht te recyclen. Bovendien vergaat plastic nooit, waardoor het bijdraagt aan zwerfafval en de plastic soep. Klanten maak je er ook allesbehalve blij mee: ongeveer de helft van de Europese consumenten zegt meer te kopen bij retailers die plastic vermijden, aldus onderzoek van Two Sides.

Plastic wil je dus vervangen voor biologisch afbreekbare verpakkingen. Plastic draagtasjes scheuren niet onder gewicht en hierdoor kiest boodschappenbezorger Picnic voor plastic in plaats van papieren tassen. Weet wel dat voor veel zware producten een kartonnen doos volstaat. Kan je er voor jouw product echt niet omheen, zorg dan dat je plastic inzamelt en recyclet. Picnic doet dit bijvoorbeeld door middel van statiegeld.

De helft van de Europese klanten koopt meer bij retailers die plastic verpakkingen vermijden.

Omwille van het milieu zijn er verschillende alternatieve plastics in het leven geroepen. Maar let op, vaak zijn deze niet beter dan doodgewoon plastic. Bioplastics zijn bijvoorbeeld van planten in plaats van aardolie gemaakt, maar zorgt voor vervuilende landbouwmiddelen. Ook verpakkingen van composteerbaar plastic zijn vaak geen oplossing, zo schrijft Milieucentraal, omdat het pas onder hoge temperaturen kan vergaan. Beide opties lossen de vervuilende productie en afvalhoop van plastic dus niet op. Niet al het plastic is even schadelijk, maar meestal kun je beter andere duurzame verpakkingsmaterialen gebruiken.

Karton is meestal beter

Dus, hoe maak je jouw orders duurzaam? Het gros van de webwinkels verpakt bestellingen in een kartonnen doos, wat kan dienen als duurzaam verpakkingsmateriaal. Karton is over het algemeen beter dan plastic, omdat het op grote schaal wordt gerecycled in Nederland. Het is dan wel belangrijk om geen inkt op je kantonnen dozen te drukken of adreshoesjes van plastic te gebruiken. Verschillende materialen combineren zit recycling namelijk in de weg. Gebruik daarom het liefst papieren tape en inkt op waterbasis, bijvoorbeeld.

Een kartonnen doos of verzendzak is dus goed recyclebaar. Sterker nog, zo’n 90 procent van het nieuwe karton in Nederland bestaat uit gerecycled papier. Je kunt ook pakketjes gebruiken van ander hergebruikt materiaal. Het karton van Paperwise wordt bijvoorbeeld gemaakt van landbouwresten. Er bestaat ook karton op basis van natuurlijke materialen zoals suikerriet en olifantsgras. Dat laatste neemt meer Co2 op dan bossen, en suikerrietstengels blijven over na de productie van onder meer suiker en verf.

Het gros van de webshops verpakt bestellingen in een kartonnen doos.

Karton heeft ook de voorkeur van klanten: ruim 60 procent van de Europese consumenten vindt een kartonnen pakje milieuvriendelijker, aldus onderzoek van Two Sides. Voor al dat karton zijn helaas wel een hoop bomen nodig. Let er daarom op dat karton uit duurzaam beheerde bossen komt. Dit herken je aan een FSC- of PEFC-keurmerk.

Herbruikbare verpakkingen in opkomst

Duurzame verpakkingen zijn een stap in de goede richting, maar voor elke bestelling belandt er vaak nog steeds een nieuwe verpakking in de prullenbak. Misschien wordt die nog één keer gebruikt voor een retourzending, maar daar blijft het bij. Je kunt daarom een stap verder gaan en herbruikbare pakketten gebruiken. Deze markt is sterk in ontwikkeling. Klanten zijn er ook over te spreken: in een kleine steekproef van Mission Reuse zegt 96 procent een herbruikbare optie te willen. Ook bij statiegeld is nog steeds 70 procent enthousiast.

Een herbruikbaar pakje is bijvoorbeeld een verzendzak of stevig opvouwbare doos. De klant kan de verpakking weer meegeven aan de bezorger of per briefpost terugsturen naar de webshop. De verzendzakken van RePack, bijvoorbeeld, kunnen meer dan 20 keer hergebruikt worden. Ook Paardekooper heeft een herbruikbare verzenddoos die maar liefst 50 keer gebruikt kan worden. Partijen als Zalando en Omoda maken hier al gebruik van.

Toch zijn er vaak een aantal drempels voor webwinkeliers. Zo moet de logistiek goed geregeld zijn, wat vaak de nodige kosten met zich meebrengt. De vraag is hoe vaak je een pakket moet hergebruiken om rendabel te zijn. Dit kun je makkelijk checken via de rekentool van het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken. Daarnaast kun je de kosten doorrekenen bij de klant. De helft van de milieubewuste consumenten vindt extra betalen voor herbruikbare pakjes dan ook geen probleem.

De makkelijkste manier om je verpakking te hergebruiken? Maak het hersluitbaar.

De makkelijkste manier om je pakjes minstens één keer te hergebruiken? Maak je pakket hersluitbaar. Op die manier kan een bestelling makkelijk retour gestuurd worden zonder dat de klant er extra verpakkingsmateriaal omheen doet, zoals tape. Naast het nodige klantgemak zorgt dit er ook nog eens voor dat je pakketten beter te recyclen zijn.

Pakketformaat beperken

Als het op duurzaamheid aankomt, is het formaat van je pakketten misschien wel het belangrijkste. Gemiddeld vervoert een kartonnen pakket namelijk 50 procent lucht, blijkt uit onderzoek van Thuiswinkel. Dit zorgt niet alleen voor een hoop onnodig opvulmateriaal, maar kost ook extra ruimte in de bestelbus. Hierdoor zijn meer ritten nodig, met extra Co2-uitstoot en logistieke kosten als gevolg.

Volgens hetzelfde onderzoek doen verzendzakken het beter: die zijn namelijk tot de nok gevuld. Helaas zijn verzendzakken veelal van plastic en bieden deze minder bescherming. Gelukkig zijn er ook papieren verzendzakken voor lichte producten, zoals kleding, die makkelijk door de brievenbus kunnen. Voor zwaardere producten zijn verschillende formaten dozen aan te raden. Dat scheelt opvulmateriaal en voorkomt dat de inhoud gaat schuiven. Zo voorkom je ook beschadiging, wat klanten afschrikt en met retourkosten gepaard gaat.

Een kartonnen doos vervoert gemiddeld 50 procent lucht.

Overigens hoef je niet per se verschillende dozen te kopen. Er bestaan ook verstelbare dozen, zoals van RAJA en Smurfit Kappa. Zelfs met een breed of wisselend assortiment kun je zo op de verpakking besparen. Heb jij een fulfilmentpartij? Veel fulfilmentbedrijven hebben een inpakmachine, die het product kan verpakken door dozen op maat te snijden. Voor één webwinkel is zo’n machine te duur, maar door je fulfilment uit te besteden kun je die kosten met andere webwinkels delen.

Duurzaam opvulmateriaal

Het is dus duurzamer om het product te verpakken in een zo klein mogelijke verzendverpakking. Dan heb je ook helemaal geen opvulmateriaal meer nodig. Ontkom je er toch niet aan, dan kun je je opvulmateriaal in ieder geval milieuvriendelijker maken. Ook hier geldt: verschillende materialen gebruiken, zoals papier voor de buitenkant en plastic voor de binnenkant, zit het recyclingproces in de weg. Kies daarom het liefst voor één materiaal voor binnen- en buitenkant.

Met papieren opvulmateriaal is de angst dat het gewicht toeneemt, maar dat hoeft niet: er zijn genoeg opties met een hoog volume maar laag gewicht. Er bestaan zelfs papieren luchtkussentjes, bijvoorbeeld. Ook zijn er alternatieven voor papier van bomen, zoals papieren opvulling gemaakt van gras.

Bespaar de verpakking helemaal uit

Tenslotte kun je je afvragen of elk product wel een omhulsel nodig heeft. Als jij producten verkoopt die al stevig verpakt zijn, is een extra pakket met opvulmateriaal natuurlijk overbodig. Voor veel elektronica is dit het geval, maar bijvoorbeeld ook voor schoenen. Bol.com verstuurt hierom een deel van zijn producten zonder omdoos. Volgens de marktplaats gaat het om miljoenen artikelen per jaar. Op die manier kun je natuurlijk een hoop verpakking besparen.