Duurzaam bezorgen

Je webwinkel verduurzamen? Logistiek is hier een onmisbaar onderdeel van. Klanten hechten ook steeds meer aan een duurzamere bezorging. Naast Co2-zuinig vervoer kun je daarbij denken aan de locatie en het moment van bezorgen, maar bijvoorbeeld ook efficiëntere bezorgroutes.

Vervuilende bezorgbusjes die af en aan rijden vol pakketjes en retours: naast de inkoop van milieuvriendelijke producten en recyclebare verpakkingen, is logistiek een belangrijk onderdeel van het verduurzamen van de ecommerce. Welke mogelijkheden zijn er om duurzamer te vervoeren, en hoe pak je dit aan?

Klant hecht meer aan duurzaamheid

Een minder vervuilende ecommerce is in de eerste plaats belangrijk voor de planeet. Maar het is ook een hardere eis vanuit klanten: inmiddels maakt meer dan de helft van de Nederlanders zich zorgen over de milieu-impact van hun (online) aankopen. Een slechte ervaring op duurzaamheidsgebied kan potentieel leiden tot een slechte recensie, of klanten haken simpelweg af.

Een minder vervuilende ecommerce is ook een hardere eis vanuit klanten.

Ongeveer de helft van de Nederlanders maakt zich eveneens druk om de milieu-impact van hun pakketbezorging, blijkt uit een enquête van Sendcloud. Het gros van de consumenten zegt dan ook meer duurzaamheidsinformatie te willen tijdens het online winkelen, volgens Manhattan Associates. Dat is belangrijk, want als deze informatie ontbreekt zijn bezoekers zich alsnog bewust van de milieuschade.

Duurzamer bezorgen kan je ook een voordeel opleveren ten opzichte van grote spelers. Hier kun je je namelijk mee onderscheiden. Veruit de meerderheid van de grootste webwinkels uit de Twinkle100 bieden geen groene bezorging, aldus data van Paazl. Onder groene bezorging valt bijvoorbeeld Co2-zuinig vervoer en de optie voor afhaalpunten. Zo bezorgen ongeveer vier op de tien grote spelers niet bij een afhaalpunt. Dit terwijl klanten juist steeds meer behoefte hebben aan duurzame verzending.

Groen blaadje of Co2-uitstoot in de kassa

Als je groene bezorgopties aanbiedt, zijn klanten ook sneller geneigd ervoor te kiezen. Maak daarom duidelijk welke opties milieubewuster zijn, bijvoorbeeld door de Co2-uitstoot ernaast te zetten. Vergeleken met een kassa waar dit niet bij staat, kiezen dan dubbel zoveel klanten voor de groene levering, ondervond Thuiswinkel. Door de groene bezorging automatisch aan te vinken, kiest al een derde van je klanten hiervoor.

Als je groene opties aanbiedt, zullen klanten er ook sneller voor kiezen.

Je kunt dit ook combineren met slimme bezorgroutes. Zo laat online supermarkt Picnic klanten verschillende bezorgmomenten zien. Het tijdstip waarop de busjes het volst kunnen worden geladen en de meest efficiënte route rijden, krijgt een groen blaadje ernaast. Hierdoor wordt de hoeveelheid ritten, en daarmee kosten en uitstoot, beperkt. De zuinigste route wordt daarbij berekend door een algoritme. Een grote speler kan dit vaak binnenshuis optuigen, maar gelukkig zijn er ook softwarebedrijven die algoritmes voor slimme routes aanbieden.

Het voordeel van deze informatie in de kassa verwerken, is dat het geen extra ruimte inneemt op je productpagina. En het feit dat een duurzame bezorging vaak langer duurt, blijken veel klanten trouwens niet erg te vinden. Negen op de tien Nederlanders vindt langer wachten naar eigen zeggen geen probleem, zolang hun pakje maar groen bezorgd wordt. Let er wel op dat de kosten doorrekenen aan je klanten nadelig kan uitpakken: een kleine 20 procent van de Nederlanders wil extra betalen voor duurzaamheid.

Fietskoeriers sneller in steden

Volgens Thuiswinkel brengt het vervoer van één pakketje 300 à 500 gram Co2-uitstoot met zich mee. Als je bedenkt dat er jaarlijks zo’n 500 miljoen pakketten op Nederlandse adressen worden bezorgd, loopt de vervuiling gauw op. Bekijk daarom in de eerste plaats eens hoe je pakketten worden vervoerd. Dit kan in sommige gevallen zelfs efficiënter en goedkoper zijn.

Fietskoeriers bezorgen een kwart meer pakketten in dezelfde tijd.

Fietskoeriers zijn bijvoorbeeld erg populair, ook bij grote spelers zoals Wehkamp en Bol.com. Denk ook aan de bakfietsen van Coolblue. Fietsbezorgers zijn dan ook veel sneller in binnensteden dan busjes. De fiets bezorgt zelfs een kwart meer pakjes in dezelfde tijd, blijkt uit onderzoek van DHL. Dat heeft onder meer te maken met de afstand tussen voordeur en parkeerplaats, maar ook behendigheid op een drukke weg. Je kunt fietskoeriers ook goed inzetten voor de last mile: een busje kan het pakket bij een wijkpunt bezorgen, waarna een fietskoerier het naar de voordeur brengt. Dat is zowel duurzaam als efficiënt.

Elektrische busjes

Je kunt je uitstoot ook verminderen door een vervoerder te kiezen met elektrische bestelbussen. Grootste bezorger PostNL wil in 2030 volledig uitstootvrij zijn, en ook DHL wil dan voor meer dan de helft elektrische busjes gebruiken. Alternatief vervoert Instabox (voorheen Red Je Pakketje) nu al volledig uitstootvrij.

Buurtpuntennetwerk Homerr en Airhunters maken daarnaast gebruik van bestaande routes of vrije ruimte in vrachtwagens voor Co2-besparing. Naast milieuvriendelijk zijn deze vervoerders ook nog eens erg goedkoop. Lever je binnen de regio? Kijk dan eens bij Hurby, die bezorgt same-day lokaal en elektrisch.

Thuisbezorging versus afhaalpunt

Voor een milieuvriendelijke logistiek is het bezorgadres minstens zo belangrijk als het vervoer. Thuisbezorging is nog altijd de norm bij klant en webshop, maar kent ook de nodige knelpunten. Zo worden jaarlijks miljoenen pakketjes niet in één keer bezorgd. Vaak moet een bezorger het de volgende dag opnieuw proberen of omrijden naar een pakketpunt. Dit kost niet alleen veel tijd en geld, maar brengt ook extra vervuiling met zich mee.

Pakketpunten maken het rondje van de bestelbus veel korter.

Direct naar een pakketpunt verzenden kan daarom een groot verschil maken in efficiëntie en Co2-uitstoot. Dit maakt het rondje van de bestelbus namelijk veel korter. Ook hier valt te denken aan fietskoeriers voor de last mile. Of de klant haalt het natuurlijk zelf op wanneer die wilt, bij voorkeur met de fiets of lopend.

Pakketkluis

Het pakketpunt is daarbij nog beperkt tot de openingstijden van winkels. En die winkels staan vaak niet te springen om de hoge werkdruk met weinig vergoeding. Bovendien heeft maar tot de helft van de huishoudens een afhaalpunt op loopafstand volgens de jaarlijkse Pakkettenmonitor. Voor sommige vervoerders is dat aandeel nog kleiner.

Niet voor niets krijgt de pakketkluis de laatste jaren voet aan de grond in Nederland. Neem het Zweedse Instabox en Budbee of de pakketwanden van bezorgnetwerk De Buren. Ook PostNL komt met een pakketkluis voor aan huis. Zo komen bezorgers nooit voor een dichte deur te staan en kunnen klanten zelf kiezen wanneer ze hun pakketje ophalen, 24 uur per dag.

Retourkosten: wie draait er voor op?

Als we het hebben over de logistiek van webwinkels, zijn retouren verreweg de grootste vervuilers. Tel maar uit: de bestelling moet eerst naar de klant verstuurd worden vanuit het distributiecentrum. Vervolgens moet het pakje diezelfde route nóg een keer afleggen. En dan is Nederland ook nog eens Europees kampioen terugsturen: zo’n één op de tien pakketjes gaan retour. Voor kleding gaat het al om vier op de tien. Dit kost webwinkels ook nog eens tussen de 10 en 15 euro per teruggestuurd pakje.

Klanten laten betalen voor retours is iets waar de meeste webwinkels zich niet aan willen branden. Net als verzendkosten is dit een punt waar je het misschien moet afleggen tegen de concurrent. Een kleine geruststelling: onderzoek laat zien dat een retourprijs onder de 5 euro geen effect heeft op het aantal bestellingen. Je kunt dus met een gerust hart tenminste een deel van je kosten doorrekenen aan de klant. Ook een maximum van 5 retours per klant per jaar laat geen veranderingen in aantallen orders zien. Desalniettemin zal het je retouren wel verminderen.

Digitaal en aan de voordeur retourneren

Omdat je als webwinkel verlies maakt op retouren, wordt het vaak gezien als een noodzakelijk kwaad. Toch zijn er stappen die je kunt nemen om het proces efficiënter te maken en de hoge kosten terug te dringen. De makkelijkste is om retouren te digitaliseren. In plaats van een papieren pakbon melden klanten hun retours online aan. Dat scheelt een hoop papier, en je weet meteen of er een retour onderweg is en waarom.

Retouren kun je bij de voordeur aannemen. Zo voorkom je een hoop extra ritten.

Een andere slimme zet is om retouren aan de deur aan te nemen. Zo voorkom je namelijk een hoop extra ritten die je alleen maar verlies opleveren. Daarbij scheelt het in je Co2-voetafdruk. De voorbeelden hiervan zijn legio: Albert Heijn-bezorgers nemen de retourpakjes van Bol.com aan, PostNL-bezorgers kunnen retours meenemen bij bezorging en ook Picnic neemt terugzendingen van DHL aan.