menu

Duitse online bestedingen 2008 hoger

Alhoewel nieuwsfeiten zoals deze door de crisis compleet nutteloos zijn geworden, want wat zeggen ze nu nog echt, vinden wij het nieuwswaardig genoeg om te zeggen dat de Duitsers records hebben verbroken in de online bestedingen van 2008.

In 2008 waren de online bestedingen in Duitsland €13.6 miljard. Een nieuw record want in 2007 zaten de Duitsers nog op €11.4 miljard. (bron cijfers: gfk.com) Zowel de besteding per aanschaf ging omhoog naar 49 euro en het aantal online kopers steeg met 12%. Het aantal verkopen per persoon bleef in Duitsland vorig jaar ongeveer gelijk op 9,4 keer per jaar.

Hiermee wordt Duitsland toch weer interessanter voor Nederlandse webwinkels welke een internationale groei in de strategie hebben staan. Duitsland scoort in vergelijking mede door deze groei goed.

Het is geen geheim dat Nederland met het online winkelen redelijk voorop loopt in de wereld. Met sterke branchegenoten zoals de Thuiswinkel organisatie, de SIDN, het online betaalsysteem als iDeal en het gemakkelijk kennis maken met online kopen op online marktplaatsen in combinatie met een goed en hoog internetgehalte onder de bevolking zorgen er mede voor dat Nederland bij het webwinkel gebeuren altijd redelijk hoge cijfers gooit.  

Dé Nederlandse cijfers over online bestedingen 2008 heb ik nog niet kunnen vinden. Wel heeft de Thuiswinkel organisatie cijfers gepubliceerd over de online bestedingen in het eerste halfjaar van 2008. Als we daarmee vergelijken kom ik persoonlijk grofweg op een €5 miljard totaal, €337 per aanschaf en 6 aanschaf momenten per jaar. Wat nou Nederlanders zijn zuinig?! 

Tags

Reacties