menu

Duikt Dropbox de ecommerce in?

Duikt Dropbox de ecommerce in?Deze week verscheen het bericht dat Dropbox de startup Sold had overgenomen. Op zich niks geks aan, bewezen bedrijven kopen regelmatig kleine startups over. Maar dit keer was het soort bedrijfje dat werd overgenomen wel enigszins apart te noemen. Online opslagdienst Dropbox nam namelijk een dienst over die online verkopen makkelijker moet maken. Stapt Dropbox nu ook de ecommerce in?

Op de website van Sold is te lezen dat ‘the Sold team has joined Dropbox’. Nu zijn er in het geval van dit soort overnames vaak twee redenen waarom het ene bedrijf besluit het andere bedrijf over te nemen. Het kan dat het grote bedrijf graag de techniek of dienst van het kleinere bedrijf wil gaan gebruiken. Of het team van het kleine bedrijf zit zo boordevol talent dat het grote bedrijf de kleinere inlijft om zo die knappe koppen in één klap binnen te krijgen. Het is onduidelijk wat nou de precieze reden is van Dropbox om nu Sold over te nemen.

Sold was gestart als een dienst om mensen te helpen de last te verlichten die komt kijken bij het online verkopen van producten, door het vuile werk voor hen te doen. In de praktijk kwam dat erop neer dat ‘met een paar foto’s en een omschrijving, onze prijscalculator zou bepalen wat de perfecte prijs is voor je product’. “Vanaf dat punt handelen wij de verkoop, de verzending en de betalingen af. Ons doel was altijd om je betaald te krijgen, zodat jij verder kon gaan met je leven. En/of het najagen van je stoutste dromen.”

Over de overname zeggen de oprichters van Sold zelf het volgende: “We wilden iets maken dat de mensen op een positieve manier beïnvloedden. Iets waarmee ze een emotionele verbinding hadden. Iets wat ze vertrouwden. Nadat we wat tijd doorbrachten met Drew en Arash (de oprichters van Dropbox, red.) besloten we dat de overstap naar Dropbox gewoonweg niet beter kon. Hun roadmap bevat spannende nieuwe ervaringen die perfect samenvallen met onze idealen wat betreft het maken van producten die mensen blij maken. In de toekomst zal het Sold-team blijven doorgaan met het bouwen aan deze ervaringen, daarbij bijdragend aan de toekomst van Dropbox met hun 200 miljoen sterke gebruikersbase.”

Het Sold-team zal dus deel uitmaken van Dropbox en Sold zal daarmee niet los blijven bestaan van het huidige Dropbox. Dat wil echter niet zeggen dat de kennis, ervaringen en misschien ook wel patenten van het Sold-team niet door Dropbox gebruikt zullen worden om iets soortgelijks te maken en te integreren in de Dropbox-diensten. We vragen ons dan wel af hoe zoiets zou kunnen passen in wat Dropbox nu aanbiedt, namelijk online opslag. Gaat Dropbox het misschien mogelijk maken om in de toekomst je digitale creaties (muziek, cartoons, animaties, filmpjes, etc.) online op te slaan en die gelijk ook via hen te verkopen? We zijn benieuwd en houden het in de gaten!

Tags

Reacties