menu

Drie P’s helpen ecommerce

drie p's trending in ecommerceHet gaat goed met de ecommerce. Niet alleen in ons land, maar ook in
Amerika, waar 44 miljard wordt omgezet in de wereld van webwinkels en het einde is daar nog niet in zicht.
Volgens venture capital-investeerder Sergio Monsalve komt dit door de
drie moderne P’s: Personalisatie, Pinterest en iPad.

Op All Things D doet Monsalve uit de doeken waarom hij denkt dat deze drie hebben bijgedragen aan een financieel voortvarende ecommerce-sector. De ecommerce heeft natuurlijk profijt van de economische buikriem die wordt aangehaald, maar er zijn meer factoren die een rol spelen. Zo hebben de grote, gevestigde stenen winkels soms erg veel moeite met het aanpassen aan de nieuwe, technologische veranderingen, terwijl wendbare online startups hier juist garen bij spinnen.

“Ik zie drie megatrends die de ecommerce-verandering aansturen, die ik de Drie P’s noem: Personalisatie, Pinterest en iPad (nou ja, iPad begint bijna met een p). Samen zorgen zij ervoor dat de Amerikaanse ecommerce zal blijven groeien met dubbele cijfers en in minder dan vijf jaar de 100 miljard dollar-grens zal passeren”, zo schetst Monsalve een rooskleurige toekomst.

Personalisatie
Door de opkomst van het visuele web, met touchscreens en andere, nieuwe front-end-technologieën, wordt de consument een veel meer gepersonaliseerde ervaring aangeboden. Zo kan hij bij bedrijven als Cafepress en Nike zelf zijn producten samenstellen. Tegenwoordig is het een peulenschil om online zelf je schoen te ontwerpen of een juweel samen te stellen. En een t-shirt laten bedrukken met je eigen tekst of foto is nog nooit zo gemakkelijk geweest.

Ook een manier om de shopervaring van de consument te verpersoonlijken is door sociale technologieën te gebruiken, waardoor webwinkeliers de smaak, behoeftes en interesses van de doelgroep heel snel en nauwkeurig kunnen identificeren. “De beste webwinkeliers maken gebruik van de door hen verzamelde data om een gepersonaliseerde klantenervaring aan te bieden die niet alleen beter, maar ook kosten-effectiever is dan voorheen.”

Pinterest
Pinterest is in zeer korte tijd explosief gegroeid. Het werd gelanceerd in maart 2010, maar de site waarbij je afbeeldingen deelt, bereikt de mijlpaal van tien miljoen gebruikers in een recordtijd en is nu al het op twee na grootste social media-platform, na Facebook en Twitter. Het genereert meer referral-verkeer dan Google+, Linkedin en YouTube tezamen. En volgens een recente studie van Shopify wordt veel van dat verkeer uiteindelijk omgezet in omzet. Facebook mag dan meer bezoekersverkeer genereren, Pinterest-verwijzingen hebben tien procent meer kans om tot een aankoop te leiden. En wat ook in het voordeel van Pinterest spreekt is bijvoorbeeld het feit dat de gebruikers ouder zijn en meer koopkracht hebben dan de gemiddelde Facebooker.

Het is dan ook niet voor niets dat er nu (commerciële) partijen zijn die proberen geld te verdienen met of via Pinterest. Zo heeft Pinshoppr een manier gevonden om van Pinterest een webwinkel te maken, waarbij je de hipste en populairste producten met een muisklik kunt bestellen.



iPad
Volgens Monsalve is er niks mis met het aloude zoeken op het internet, zo lang je weet wat je wil en waar je naar op zoek bent. Maar als je gewoon even lekker op de bank wil bladeren door het online aanbod, van bijvoorbeeld kleding of elektronica, dan is de iPad (in combinatie met Pinterest) daarvoor het ideale middel.  “Naar mijn mening doen iPad en Pinterest waar het bij ‘web 1.0’ nog aan ontbrak en wat fysieke catalogi al vele jaren hebben gedaan: het bieden van een relaxte, ‘lean-back’ ecommerce-ervaring.

Volgens een recent onderzoek is het mobiele aandeel in ecommerce met bijna 250 procent gegroeid in de periode tussen maart 2011 en maart 2012. De iPad zou goed zijn voor tweederde van het shoppen, browsen en koppen dat in dit veranderende kanaal plaatsvindt. En in vergelijking met andere mobiele shoppers geeft de iPad-gebruikers significant meer geld uit in webwinkels, heeft hij een veel hoger conversie-ratio en koopt hij meer. Negentig procent van de omzet via mobiel zou gegenereerd zijn via iPads. De gemiddelde bestelwaarde via de iPad is vergelijkbaar met de bestelwaarde via een desktop.

Innoveren of afhaken
“Verstorende krachten, zowel technologisch als economisch, drijven het retailkanaal onverbiddelijk in de richting van ecommerce. Deze verschuiving is aan het versnellen, omdat klantgerichte technologieën beter worden, met name diegene die in de drie P’s beschreven worden”, aldus Monsalve. “Ecommerce-bedrijven moeten snel en voortdurend blijven innoveren om te kunnen slagen in deze snel veranderende omstandigheden. Deze factoren zijn vooral in het voordeel van flexibele startups, al bewijzen bedrijven als Nike dat ook gevestigde merken zich succesvol kunnen aanpassen. Startup of niet, bedrijven die strijden om een stuk van de ecommerce-taart moeten innoveren rond de drie P’s of ze zullen afhaken.”

Tags

Reacties