menu

Drie pijlers van ecommerce volgens SEOshop

Drie pijlers van ecommerce volgens SEOshopOp dit blog zoeken we eigenlijk altijd de actualiteit en gaan we graag de diepte in. Daardoor verlies je soms ook wel eens het overzicht. Als je in één kwartiertje moet samenvatten hoe je van een webwinkel een succes maakt, wat vertel je dan zoal? Op Exact Live vatte SEOshop dat eigenlijk best goed samen!

Begin deze maand waren wij bij het goedverzorgde en goedbezochte Exact Live. Het was de derde editie waarbij de organisatie ons vooral wilde laten zien wat er nog komen zal. Met 3D-printers, Google Glass en drones werd ons alvast een blik op de toekomst gegund. Een toekomst waarin voor Exact zelf de cloud een grote rol mag spelen. Maar er waren ook partners uitgenodigd die in diverse korte maar krachtige sessies hun eigen verhaal daarover kwijt mochten.

Zorgen voor bezoekers, retentie en conversie
Een van de bestbezochte sessies was die van SEOshop. Voor hen bestaat de toekomst – uiteraard – voor een groot deel uit de groei van de ecommerce. Als je zelf nu een webwinkel hebt waar moet je dan vooral je tijd in steken? In vijftien minuten legt Joost Brugmans, bij SEOshop verantwoordelijk voor het ecosysteem van plugins, het ons haarfijn uit. Je moet zorgen voor bezoekers, retentie en conversie. Met de standaard software van SEOshop kom je aardig ver, maar in het ecosysteem van de aanbieder kun je allerlei plugins vinden waarmee je het nog verder verbeteren kan.

Tijd besparen
Om te beginnen met het besparen van tijd. Het klinkt een beetje dubbel, maar als je er langer over nadenkt is het eigenlijk wel logisch dat er bij een webwinkel veel te automatiseren valt. Zorg dus dat je je processen goed op elkaar afstemt. Gezien de locatie opent Joost begrijpelijk met de plugins van Exact waarmee je orders direct in je boekhouding kunt schieten en je dus weinig tijd kwijt bent aan je administratie. Klop jij nog dagelijks orders in, loop je handmatig overschrijvingen na en moet je handmatig refunds boeken in de boekhouding? Dan valt er hier dus nog wel wat te verbeteren!

Tijd steken in unieke ervaring
Waar je wel tijd in moet steken is het creëren van een unieke ervaring. Als iemand op jouw webwinkel terecht komt, waarom zou hij dan enthousiast worden? Een voorbeeld dat Joost zelf ziet zitten is de plugin van Yot.po, een van de toevoegingen uit het ecosysteem die je kunt koppelen aan SEOshop. Met deze tool kun je direct bij producten reviews lezen. In het voorbeeld dat Joost toont heeft dit geresulteerd in een enorme omzetboost. Daarnaast zijn deze reviews te delen via social media, wat ook een mooie extra boost in bezoekers heeft opgeleverd. Klanten die hiervan gebruik maken zien dus zowel een stijging in traffic als conversie.

Webwinkel met Yot.po-plugin

Snel en gemakkelijk naar de kassa leiden
En als je dan bezoekers hebt die ook nog eens een fijne beleving hebben dan is het zaak ze op een prettige manier snel naar en door de kassa te begeleiden. SEOshop vindt Justuno hiervoor een makkelijke app. Hiermee kun je klanten een kortingsbon aanbieden als ze zich bijvoorbeeld inschrijven op de nieuwsbrief, of iets delen over jouw webwinkel op Twitter en Facebook. Wederom extra traffic dus maar door de tijdelijke kortingsbon ook gelijk een extra manier om de conversie te verhogen.

Laat de klant terugkomen
Zorgen dat de klant ook na deze bestelling terug blijft komen? Daarvoor toont Joost ons LoyaltyLion. Een app waarmee je gebruikers kunt belonen voor herhaalaankopen of acties, zoals het aanmaken van een account of het schrijven van een review na de bestelling. Door klanten hiervoor te belonen werk je direct ook aan terugkerende klanten. Als je het doet via korting verlies je natuurlijk wel wat van je marge maar als daardoor je conversie stijgt of als daardoor de klant vaker terugkomt, bespaar je indirect wel enorm op je marketingkosten…

Webwinkel met LoyaltyLion-plugin

Is het allemaal wat simpeler gezegd dan gedaan en nogal kort door de bocht? Misschien wel maar het begin is op deze manier wel gemaakt. Met de voorbeelden van de plugins van Exact, Yot.po, Justuno en LoyaltyLion toont Joost zeker dat er meer is dan alleen Google-traffic of het beste webwinkelaanbod om van je webwinkel een succes te maken. En je hoeft er niet eens SEOshop-klant voor te zijn, want alle genoemde apps zijn ook voor Magento of Shopify beschikbaar…

Tags

Verder lezen

Reacties