menu

Download gratis whitepaper over retouren

Download gratis whitepaper over retourenHet retourproces is zowel een bedreiging, een uitdaging als een mogelijke USP voor webwinkeliers. Door de een verguisd, door de ander handig ingezet als klantentrekker. Na een positief verlopen retourproces doet in ieder geval 95% van de online shoppers daar opnieuw een aankoop. Tips, trucs en best practices op retourgebied zijn dan ook zeer welkom.

En dat heeft Paazl begrepen, want die heeft een gratis te downloaden whitepaper van twintig kantjes online gezet. En om gelijk maar de urgentie van het onderwerp te benadrukken, haalt de logistiek dienstverlener een quote aan van Nick Robertson, de CEO van ASOS. Die zei ooit: “Als we retouren met 1% verlagen, houden we onderaan de streep 10 miljoen over.”

Het is dus zeker handig om even in het retourproces te duiken, om te zien wat er beter kan, waar het fout gaat en waar je mogelijkheden liggen. Het retourgedeelte valt niet te onderschatten. Uit onderzoek van Comscore blijkt immers dat bijna zes op de tien Europese consumenten wel eens een online besteld product heeft teruggestuurd. En 47% van de consumenten bekijkt het retourbeleid voordat ze online een aankoop doen.

Retourpercentages en redenen voor retour
In de whitepaper wordt eventjes stilgestaan bij de retourpercentages per productcategorie, de redenen voor retour en naar welke fashion-items nu de meeste retour-gerelateerde kopzorgen opleverde (spoiler alert: jurken). Maar Paazl staat ook goed stil bij de laatste Europese richtlijnen op het gebied van retouren. Wat moet voor de klant bijvoorbeeld vooraf duidelijk zijn en hoe zit het nu met die veranderde retourtermijn en terugbetaling?

Tot zover de feiten, cijfers en weetjes. Paazl komt ook met handige tips over hoe je retouren kunt voorkomen. Want het zo veel mogelijk vermijden van terugzendingen betekent immers het besparen op kosten die gepaard gaan met het hele retourproces. Speciale aandacht gaat uit naar de pasvorm van fashionartikelen, iets wat voor veel consumenten reden is om producten terug te sturen naar de webwinkel.

Paazl geeft verder tips over fotografie, de kracht van video, klantreviews, advies op maat en staat stil bij het belang van een retourlabel, hoe het er nu logistiek aan toegaat als een product eenmaal retour gaat en wat de laatste ontwikkelingen zijn om retouren te voorkomen.

Tags

Reacties