Dit moet op de homepage van je webshop

Dit moet per se op de homepage van je webshopAls eigenaar van een webwinkel krijg je nog steeds veel bezoekers die bij je homepage binnenkomen. Deze wil je natuurlijk zo snel mogelijk overhalen tot het doen van een aankoop, dus plaats je hier je populairste, goedkoopste of beste producten. Maar uit recent onderzoek blijkt dat er nog een aantal elementen zijn die op een homepage worden verwacht.

Het onderzoek, gedaan door Konzept & Markt, mag dan wel onder meer dan achtduizend Duitse online shoppers zijn gehouden, er is niets wat impliceert dat de bevindingen niet voor Nederlandse webwinkels zouden gelden. De respondenten keken in ieder geval met extra interesse naar stiptheid, snelheid en een goede prijs-kwaliteitverhouding wanneer ze een webwinkel beoordeelden.

Uit het onderzoek bleek ook dat bijna de helft van alle shoppers (49%) verwacht dat de homepage van een webwinkel informatie bevat over aanbiedingen, kortingen of producten die in de “sale” zijn. Ook wordt er door velen (44%) verwacht dat er informatie over verzendkosten staat vermeld en dat gelijk duidelijk is met welke betaalmethodes er afgerekend kan worden (43%). Wat wel opvallend is aan het onderzoek is dat ‘slechts’ 38% van de ondervraagden een zoekveld verwacht op de homepage. En iets meer dan één op de vijf online consumenten (22%) hechten belang aan de aanwezigheid van een winkelwagen op de homepage van een webwinkel.

Toen de respondenten de mogelijkheid kregen om maximaal drie belangrijke elementen op de homepage van een webwinkel te benoemen, kwam deze volledige lijst eruit:

De online shoppers kregen ook de vraag of ze een aantal webwinkel-elementen wilden beoordelen (van een 1 voor “totaal niet belangrijk” tot een 10 voor “heel belangrijk”). Uiteindelijk kwam naar voren dat een webwinkel vooral de juiste producten moet leveren (8.9), dat de geleverde goederen snel worden geleverd (8.6) en dat er een goede prijs/kwaliteitsverhouding is (8.5). Andere belangrijke elementen die een webwinkel volgens hen zou moeten bevatten, zijn: “De webwinkel biedt redelijke verzend- en retourkosten” (8.5), “Ik kan op de site vinden wat ik zoek” (8.4), “De volgende productomschrijvingen bevatten voldoende informatie” (8.3), “Het wekt vertrouwen” (8.3), “Het biedt een uitgebreid aanbod aan” (8.2), “Het heeft een makkelijk vindbaar zoekvenster” (8.2) en “Het verkoopt kwalitatief goede producten” (8.1).

Tags

Verder lezen

Reacties