menu

Direct mail nuttig voor webwinkeliers?

Is direct mail iets voor webwinkeliers?Met alle moderne technieken van vandaag de dag zou je haast vergeten dat er ook nog ouderwetse, maar goed werkende manieren zijn om je webwinkel onder de aandacht te brengen. Direct mail is er daar een van. PostNL gaat hier dit jaar flink op inzetten.

Wouter Hol van Kabeltje.com heeft op zijn persoonlijke website geschreven over een proef die hij in samenwerking met zijn fulfilment partner Nic Oud in combinatie met PostNL heeft gehouden. Bij drie testgroepen liet hij fysieke reclame op de deurmat ploffen. Bij allen bood hij de ontvanger een gratis HDMI-kabel aan maar per testgroep gebruikte hij wel verschillende reclame-uitingen. Versie A was een simpele kartonnen ansichtkaart, versie B was een dubbel gevouwen kaart en Versie C bevatte een zakje met losse onderdelen om zelf een kartonnen TV, versterker etc. van te knutselen.

Resultaten direct mail campagne Kabeltje.com
Uit de test kwam onder meer naar voren dat het directe verkeer op de dag dat de direct mailing op de mat plofte 50% hoger was dan normaal. De week daarna bleef dit gemiddeld zo’n 25% hoger dan normaal. Het totaal aantal orders verdubbelde op de dag van de mailing.

“Direct mail vooral eenvoudig succesvol”
Van de direct mail-ontvangers had 4,84 procent een gratis HDMI-kabel besteld. Maar per subgroep verschilde dit percentage aanzienlijk. Versie A kende namelijk een respons van 7,3 procent, terwijl versie B een respons had van 4,88 procent en versie C (de luxe!) zelfs van slechts 3,76 procent. Wouter concludeert dan ook: “Hoe eenvoudiger de mailing, hoe meer respons je erop krijgt.”

De conversie op de direct mail-test lag met 4,84 procent lager dan de conversie op de nieuwsbrief (8 procent). Maar zoals Wouter zegt: “Het resultaat van een email-nieuwsbrief is nauwkeuriger en beter te meten dan die van direct mail.” Het werkelijke resultaat zal dus beter zijn dan wat ze hebben kunnen meten.

Direct mail biedt een nieuwe doelgroep
Het is interessant om de resultaten te zien van een dergelijke test als die van hierboven. Het is op zich opvallend te noemen dat juist de ‘mooiste’ vorm van reclame die op de deurmat plofte de laagste conversie van de drie testgroepen genereerde. Verder is het, zoals Wouter op zijn blog ook al aangeeft, een mooie manier om een nieuwe doelgroep aan te boren. Via Twitter, Facebook en Google bestaat de kans dat je een groot overlap hebt in je bereik. Met direct mail is de kans groot dat je een compleet nieuwe doelgroep aanboort, wat zeker een meerwaarde kan hebben op je totale marketingmix.

Zijn er meer webwinkeliers die mooie conversiecijfers hebben bereikt na een direct mail-campagne?

Tags

Reacties