menu

Digitale kortingsbonnen rukken op

Digitale kortingsbonnen rukken opWij Nederlanders houden van korting. Duizenden consumenten speuren dan ook dagelijks het internet af op zoek naar net die paar euro’s korting bij dat ene artikel dat ze zo graag willen hebben. Maar in Amerika is het ook niet anders. Ook daar wordt er driftig gebruikgemaakt van kortingsbonnen, zowel de papieren als de digitale variant. Kortingsbon-gebruikers zijn in Amerika over een jaar met meer dan 100 miljoen.

Ondanks dat de papieren kortingsbonnen het daar nog altijd beter doen, is de digitale variant bezig met een aardige opmars. Waren er twee jaar geleden nog 88 miljoen volwassen e-coupongebruikers, dit jaar zitten ze al rond de 96,6 miljoen en voor volgend jaar wordt dus de grens van 100 miljoen bereikt, om een jaar later alweer door te stoten richting de 105 miljoen.

Iemand wordt gezien als een e-coupongebruiker als hij of zij het afgelopen jaar een online coupon of code via wat voor apparaat dan ook heeft bemachtig en die gebruikt voor online of offline shoppen. Hierbij worden ook coupons gerekend die met een groep worden ingekocht (zoals bij Groupon) en coupons en codes die worden geraadpleegd via de mail of vanaf een mobiele browser.

Korting via de mobiel
De mobiel heeft sowieso een aardig steentje bijgedragen aan het consumentengebruik van coupons. Volgens eMarketer zal het aantal volwassen Amerikaanse smartphone-gebruikers die ook gebruikmaken van mobiele coupons groeien van 31 miljoen aan het eind van 2012 naar zo’n 41 miljoen aan het eind van 2013. De groep mobiele coupon-gebruikers zal een steeds groter onderdeel vormen van het totale aantal digitale coupon-gebruikers.

 

Uiteraard is het omwisselen van digitale, mobiele of offline kortingscoupons niet de enige manier voor de consument van tegenwoordig om écht waar voor z’n geld te krijgen. Je kunt immers ook van tevoren de prijs van het gewenste artikel vergelijken in andere (web)winkels. Dat doen veel mensen dan ook. Volgens een enquête van AYTM Market Research uit januari gaf een grote meerderheid van de ondervraagden aan merendeel van de tijd vóór een aankoop de prijzen te vergelijken. Eén op de vijf mensen gaf zelfs aan dit altijd te doen.

Veel merken, webwinkels en stenen winkels hopen een goede band met de klant te kunnen krijgen, zodat die de volgende ook weer daar komt shoppen. Maar in tijden als deze, waarbij het online ook nog eens steeds makkelijker wordt om de goedkoopste deal op te zoeken, is het vooral kortingen waar de consument naar op zoek is. Uit een onderzoek van Forbes Insights bleek dan ook dat consumenten het ‘aanmelden voor speciale acties of updates via e-mail’ benoemden als de meest populaire activiteit die ervoor zorgde dat ze zich betrokken bij een merk of winkel voelden.

Wat dat betreft komen die antwoorden mooi samen met features die smartphone-gebruikers het belangrijkst vinden bij shopping-apps.
 

Tags

Reacties