Digitale coupon-gebruiker geeft meer uit

digitale coupon-gebruiker geeft meer uitConsumenten die online coupons gebruiken shoppen niet alleen vaker dan
de gemiddelde consument, maar hebben ook nog eens meer te besteden. En
dat druist toch een beetje in tegen het beeld dat veel mensen hebben bij
de digitale ‘kortingknippers’. Bied jij al een kortingscode aan?

Mensen die stelselmatig gebruikmaken van kortingen en coupons worden soms toch een beetje gezien als de gemiddelde Hollander: altijd op zoek naar hoe het nog goedkoper kan. Sexy is het schijnbaar niet en het imago is, door de komst van Groupon en andere bedrijven die kortingen als business-model gebruiken, er de laatste tijd niet beter op geworden.

Maar dat wil echter niet zeggen dat coupon-gebruikers zelf van minder waarde zijn, of het financieel minder goed voor elkaar hebben. De grote spelers als Bol.com, Wehkamp of Zalando bieden regelmatig specifieke doelgroepen digitale kortingsbonnen aan. En uit Amerikaans onderzoek blijkt nu wat deze winkels waarschijnlijk allang weten.

Uit het onderzoek van GfK Knowledge Networks (in opdracht van Coupons.com, dat dan weer wel) blijkt namelijk dat de digitale coupon-gebruiker 49 procent meer per jaar besteedt dan de gemiddelde consument; 3.803 tegenover 2.545 dollar.

Digitale coupon-gebruikers shoppen vaker
Verder bleek ook dat digitale coupon-gebruikers per jaar gemiddeld 69 keer boodschappen doen, tegenover de 57 keer dat de gemiddelde Amerikaanse consument dat doet. En digitale coupon-gebruikers besteden 23 procent meer per tripje naar de supermarkten dan de gemiddelde shopper.

In Amerika gebruiken 55,7 miljoen consumenten digitale coupons, wat neerkomt op een kwart van de gehele bevolking. Deze groep heeft een twintig procent hoger inkomen en zijn hoger opgeleid dan mensen die kortingen nog steeds uit kranten en folders knippen.

“Wat dit onderzoek ons vertelt is dat merken die de big spenders in supermarkten willen bereiken sterk moeten overwegen om digitale couponsites in te zetten als onderdeel van hun marketingstrategie”, aldus Neal Heffernan van GfK Knowledge Networks.

‘Extreme couponing’
In Amerika loopt er al drie seizoenen lang de reality-show ‘Extreme Couponing’ die mensen volgt die het verzamelen van korting via (digitale) coupons wel héél extreem benaderen. Zo was er een vrouw uit Missouri die het voor elkaar kreeg om minder dan 10 dollar uit te geven aan boodschappen die gezamenlijk een waarde hadden van vierhonderd dollar. Dat Amerika wel vaker overdrijft met korting knippen blijkt wel uit het feit dat er cursussen ‘advanced couponing‘ worden gegeven. Hier in Nederland kreeg vooral de digitale kortingscode een populariteitsboost, mede door de crisis.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten