menu

DHL: Deze 6 technologieën gaan logistiek veranderen

De ecommerce-industrie verandert, maar dat doet de logistieke sector net zo goed. DHL denkt dat deze industrie er in de komende vijf tot vijftien jaar compleet anders gaat uitzien. Markus Kückelhaus werkt bij DHL en houdt zich dagelijks bezig met innovaties en trends en heeft specifiek van zes technologieën hoge verwachtingen.

Kückelhaus deed zijn toekomstvisie van de logistiek uit de doeken tijdens de Nordic Delivery Conference. “Logistiek was vroeger een nogal saaie industrie met een zeer lage mate van innovatie. Maar nu zien we veel startups die proberen om de efficiëntie in de diverse gebieden van de logistiek te verbeteren. Dit maakt de industrie veel interessanter dan enkele jaren geleden”, zo zei hij onder andere.

Hij legde daarbij ook uit dat DHL continu bezig is met het in kaart brengen en onderzoeken van trends die volgens hen de toekomst van de logistiek zullen beïnvloeden. Vervolgens gaan ze deze trends ontwikkelen en testen in hun innovatiecentra in Bonn en Singapore. Volgens Kückelhaus zijn dit de zes technologieën die de logistieke sector in de komende vijf tot vijftien jaar zullen veranderen:

Big data

Big data is in elke sector hot. In de logistiek kun je bijvoorbeeld gebruikmaken van data van je zendingen om te zien welk type levering het meest populair is. DHL heeft big data uitgeprobeerd in risicomanagement, waarbij ze interne en externe logistieke datarapporten over mislukte verzendingen verzamelde. Met deze gegevens kunnen ze risico’s op verschillende manieren beheren, bijvoorbeeld klanten en leveranciers proactief adviseren over potentieel mislukte zendingen als een risico zich voordoet.

Sensor-technologie

DHL wil het gebruik van sensoren in technologie opschroeven door te kijken naar hoe wij sensoren in het dagelijks gebruik toepassen. Zo hebben ze de sensoren in de Xbox, die bewegings- en dieptesensoren heeft, goed bestudeerd en zien ze potentie in het gebruiken van zulke sensoren in de logistiek. Deze moeten DHL bijvoorbeeld vertellen hoeveel capaciteit een pallet, vrachtwagen of magazijn nog heeft.

Augmented reality

DHL heeft een aantal succesvolle tests uitgevoerd met augmented-realitybrillen op de hoofden van magazijnpersoneel dat orders pickt. Deze brillen kunnen streepjescodes scannen en laten de picker zien hoe zijn picklijst eruitziet, waar de producten staan geordend en waar die producten vervolgens in de picking-kar moeten worden geplaatst. Hierdoor heeft de picker zijn handen vrij. DHL gaat de AR-brillen gebruiken in magazijnen in Europa, Amerika en Azië.

3D-printen

DHL heeft 3D-printen geprobeerd bij het type producten dat ze hebben in hun eigen magazijn en ontdekte zo een aantal uitdagingen wat betreft de kwaliteit, kosten en productaansprakelijkheid. Tot 80 procent van de producten in DHL’s magazijnen bleek (vooralsnog) ongeschikt voor 3D-printen. Toch ziet DHL grote potentie in deze printvorm, in bijvoorbeeld nichemarkten in de gezondheidssector, zoals met bijvoorbeeld gehoorapparaten en tandimplantaten.

Robots

Ongeveer 80 procent van alle magazijnen ter wereld wordt nog handmatig gemanaged. DHL is momenteel tests aan het doen met robots die samenwerken met magazijnmeesters. De zelfsturende pickkar is zo’n voorbeeld. Het kan de magazijnmedewerker volgen en wanneer het karretje volgeladen is, rijdt het zichzelf terug naar het inpakstation en stuurt het een andere, lege robotkar terug naar de magazijnmedewerker.

Drones

DHL heeft hoge verwachtingen van drones. Eigenlijk net als ieder ander groot logistiek bedrijf. Het heeft succesvol geëxperimenteerd met haar eigen drone, de Parcelcopter, in Duitsland eerder dit jaar. “Er is al een boel mogelijk met drones, maar de moeilijkste uitdaging wordt de regelgeving, met name in Duitsland en andere Europese landen.”

Tags

Reacties