Deze producten zijn populair dankzij corona

Deze producten zijn populair dankzij corona

Het coronavirus heeft een sterke invloed op de ecommerce. Online supermarkten realiseren omzetten die ze normaal pas rond de kerst halen, terwijl fashionwinkels en online reisbureaus de eerste klappen al vangen. Welke producten verkopen nu erg goed en welke zijn juist minder in trek?

Vorige week kwam Stocard al met cijfers over de stenen winkels, die toen nog grotendeels open waren. Het bleek dat mensen vooral naar de tuincentra togen, maar de kleding- en schoenenwinkels wat meer links lieten liggen. Een soortgelijke trend is nu ook online zichtbaar.

Volgens Thuiswinkel.org zal de coronacrisis de online omzet van dit jaar zwaar onder druk zetten. “Met name door significant lagere online bestedingen in mode en door het uitblijven van het boeken van reizen en vakanties.”

De coronacrisis zal de online omzet van dit jaar zwaar onder druk zetten.

Doorbraak online boodschappen versneld door coronacrisis

En gisteren vertelde directeur Wijnand Jongen tegen Nu.nl dat de doorbraak van online boodschappen doen al was ingezet, maar dat die is versneld door de crisis. “De doorbraak was al ingezet, maar deze crisis versnelt dat”, aldus Jongen. “Heel veel mensen bestellen nu voor het eerst hun boodschappen via internet en ervaren het gemak. Zij blijven dat in de toekomst dan ook doen.”

Veel mensen bestellen voor het eerst boodschappen online en ervaren het gemak.

Tegenover de Bild-Zeitung vertelde topman Marc Opelt van ecommerce-reus Otto gisteren welke producten het bij hen momenteel erg goed doen:

  • Cosmetica en lichaamsverzorging: “Normaal verkopen we 30 baardtrimmers per dag, momenteel zijn het er tussen de 250 en 300.” Dit heeft natuurlijk alles te maken met het sluiten van kapperszaken.
  • Muurverf: Volgens Otto is de vraag naar muurverf met 240 procent toegenomen.
  • Bordspellen: Nu mensen langer thuiszitten, is een bordspel een mooie oplossing tegen verveling. De vraag hiernaar nam onder Otto-klanten toe met 199 procent.
  • Thuiskantoor-producten: Veel mensen werken sinds enkele weken thuis en halen nu allerlei artikelen in huis om fijn te kunnen werken. Zo worden er twee keer zoveel printers en bureaustoelen besteld dan normaal.
  • Televisies: het aantal gekochte tv-toestellen is in deze periode met 50 procent gestegen. Dit is vaak geen uitgave die je zomaar doet, maar het vele thuiszitten kan het aankoopproces wel hebben versneld.
  • Sportartikelen: in deze productcategorie zijn het met name artikelen die goed thuis gebruikt kunnen worden, zoals dumbbells. De vraag naar deze producten is verzesvoudigd.

Minder badkleding

Normaal zou het begin van de lente ook het startschot zijn van een toenemende vraag naar badkleding, maar daar zien ze bij Otto en andere webwinkels nu even niks van terug. Door de onzekerheid over het verloop van het coronavirus en het nu maar de vraag is of mensen wel op zomervakantie kunnen, wordt de aanschaf van een nieuwe zwembroek, bikini of badpak even uitgesteld.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten