menu

Detailhandel: optreden tegen oneerlijke concurrentie

detailhandel nederland wil optreden tegen oneerlijke concurrentieMet al die innovatie van het internet, webwinkels, de omnichannel, noem het allemaal maar op wordt het allemaal wat te veel van het goede voor het platform Detailhandel Nederland. Het moet maar eens afgelopen zijn met al die oneerlijke concurrentie voor winkeliers! De club roept gemeentes op om actie te ondernemen. Treedt het daarmee in de voetsporen van het HBD?

Belangenclubs van de detailhandel zijn onder webwinkeliers niet zo populair. De voordelen van het HBD hebben wij nog altijd niet kunnen vinden en webwinkeliers op webwinkelforum zijn zonder uitzondering negatief over die club. Ook bij een recent bericht op Twinkle Magazine, waar inmiddels ruim zestig reacties onder zijn verschenen, blijken de meesten er genoeg van te hebben.

Het platform Detailhandel Nederland, de overkoepelende organisatie voor allerlei losse verenigingen als de kappersbond, de schoenmakersvereniging, noem maar op lijkt nu hetzelfde pad in te slaan. Ruim tien procent van de detailhandel vindt tegenwoordig plaats op het internet en dat groeit nog snel. Dus verwacht je dat de Nederlandse ecommerce een belangrijke stem heeft, en hoog op de agenda staat, bij clubs die zich inzetten voor de detailhandel. Helaas vinden we daarover weinig bij Detailhandel Nederland. Die heeft als belangrijkste speerpunten Vestigingsvraagstukken, Betalingsverkeer, Europa, Sociale Zaken en Winkelcriminaliteit. Daarbij neemt Detailhandel Nederland standpunten in met betrekking tot actuele zaken.

Actuele zaken ook ecommerce?
Kwesties waar Detailhandel Nederland zich intensief mee bezighoudt zijn de verlaging van de kosten van het betalingsverkeer, de bereikbaarheid en bevoorrading van de winkels, de bestrijding van winkelovervallen en winkeldiefstallen. Onder de stukken met betrekking tot de kosten van het betalingsverkeer wordt iDeal overigens niet genoemd. Sowieso krijgt internet geen grote rol op de site en in de lijst van aangesloten verenigingen komen we Thuiswinkel.org op het eerste gezicht ook niet tegen. Het zet zich dus duidelijk in in voor de retail in de binnenstad en die heeft het zwaar. Mede door alle innovatie in een tijd van crisisjaren lijken stenen winkels het af te moeten leggen tegen alle nieuwe spelers op de markt.

Detailhandel Nederland is al die nieuwe spelers dan ook een beetje zat. Zo lijkt het. Zo roept het nu gemeentes op om actie te ondernemen tegen al die webshops die allerlei vestigingen openen. Omdat webwinkels vaak hun eigen marketing doen en dus niet in een drukke winkelstraat hoeven te zitten, ontstaan er allerlei activiteiten zoals tijdelijke pop-up stores op gekke locaties, of vaste nieuwe winkels op bijvoorbeeld bedrijventerreinen. Meestal gewoon met toestemming van de gemeente en dat soort winkels winnen snel aan populariteit.

‘Er moet sprake zijn van een eerlijk speelveld’
Maar voor Detailhandel Nederland zijn ze een doorn in het oog. “Je kunt er gewoon gratis parkeren! Dat kan wel eens de nekslag zijn voor de detailhandel” aldus de organisatie vanmorgen in het nieuws. Detailhandel Nederland wil een eerlijk speelveld creëren maar jonge nieuwe ondernemers doen niets liever dan juist de branche op zijn kop zetten uiteraard.
Voor de oude garde, de winkels die door allerlei langlopende contracten nog altijd niet  onderhandelen over huur, of zelfs niet eens nadenken over de locatie, en gewoon blijven doen wat ze de afgelopen veertig jaar hebben gedaan, is het ongetwijfeld moeilijk om daarmee te concurreren.

Eerste taak HBD overgedragen?
Het defensief aangeven dat ondernemers niet oneerlijk mogen concurreren, dat alles moet blijven zoals het was, en dat we vooral niet te innovatief moeten gaan doen. Waar kennen we dat ook al van? Oh ja, het HBD. Die club heeft al jaren acties als deze gehouden maar moet binnenkort waarschijnlijk ophouden te bestaan. De politiek heeft besloten dat veel productschappen en bedrijfschappen zullen worden beëindigd maar dit kan pas als essentiële taken zijn overgedragen aan andere partijen. Zal de taak van innovatie stoppen,  klantvriendelijkheid maximaliseren, en webwinkeliers pesten, de eerste taak zijn die het HBD hiermee officieel heeft overgedragen?

 

Tags

Reacties