menu

Detailhandel hoogste afleverpercentage emails

Detailhandel heeft hoogste afleverpercentage emailsDe retailsector heeft met 98% het hoogste afleverpercentage van e-mails, zo blijkt uit grootschalig onderzoek onder negen industrieën. Het gemiddelde percentage steeg vorig jaar met twee procentpunt naar 95%. Het opt-outpercentage daalde van 32% naar 19%, terwijl de bounce rate twee procentpunt steeg naar 7%.

We schreven al over Slurp, die veel succes heeft met nieuwsbrieven maar ook andere webwinkeliers hebben een hoger dan gemiddeld bereik en succesratio met de nieuwsbrief. E-mail, een medium dat het verrassend goed doet tijdens de zomermaanden, blijkt goed aan te sluiten bij webwinkels.

Suggesties voor het verbeteren van het afleverpercentage
Uit het door Harte-Hanks gehouden onderzoek (pdf) komen drie aanbevelingen voor e-mailmarketeers naar voren:
–    maillijsten zouden schoon gehouden moeten worden door gebouncede mailtjes en opt-outs gelijk te verwerken;
–    berichten moeten doelgericht, relevant en op een vast tijdstip verstuurd worden;
–    iedere verstuurde mail zou eerst getest moeten worden.

Let op de niet-respondenten
“Het beteugelen van niet-respondenten moet gedaan worden”, zo zegt Liz Bross van Harte-Hanks. “Het zal de rates, uitschrijvingen en de reputatie van de zender bij internet service providers beïnvloeden. Wat je ook doet, beteugel je niet-respondenten.”

Doelgerichte content
Bross benadrukte ook het bouwen van dynamische content. “Het is moeilijk om te doen, omdat het tijd kost en er goed over nagedacht moet worden. En je kan wel zeggen dat je de tijd niet hebt, maar uiteindelijk heeft het negatieve invloed op je ROI als je het niet doet.” Volgens haar blijven mensen die zich hebben ingeschreven op je e-mails je trouw als de content relevant is en er voldaan wordt aan de verwachte verschijning.

“We hebben het belang van doelgerichte content benadrukt tegenover onze klanten. Wat we verwachten te zien en wat we ook zagen is dat de ‘hygiëne’ van de maillijst is verbeterd ten opzichte van vorig jaar en dat het aantal daadwerkelijk afgeleverde e-mails is gestegen. Omdat het aantal uitschrijvingen, de bounce rate en het aantal afgeleverde mailtjes is verbeterd, denken we dat marketeers meer aandacht aan frequentie en relevante content zijn gaan besteden.”

Ook negatieve cijfers
Helaas is het niet allemaal rozengeur en maneschijn. Zo daalde de open rate van 26% in 2009 naar 17% vorig jaar. Click rates bleven hangen bij de 3%. “Deze cijfers zijn gelijk of gedaald, maar dat komt vooral door de strijd die in de inbox wordt gestreden. De click rates in de retailsector hebben de cijfers omlaag gehaald, omdat dat daar zoveel concurrentie is.”

De Harte-Hanks Postfuture Index onderzocht in 2009 en 2010 meer dan 2,8 miljard e-mails verstuurd door 99 e-mailmarketingklanten van Postfuture, verdeeld over negen industrieën.

Tags

Reacties