menu
lightspeed ecommerce

Desenio: ‘Tussen 2015 en 2017 omzet verzevenvoudigd’

De Zweedse webshop Desenio verkoopt posters en lijsten in maar liefst 33 landen. Deze maand opent het gelokaliseerde domeinen in Polen, Tsjechië en Slowakije. CEO Fredrik Palm: “Tussen 2015 en 2017 zijn we jaarlijks met minstens 100 procent gegroeid.”

Sinds 2016 is Desenio actief in Nederland, hetzelfde jaar dat Fredrik aan het roer komt van de pure player: “Ik had goede ervaringen met Nederland. De consumentenbehoefte verschilt niet veel van Zweden.” Het is het zesde ecommerce-bedrijf dat de directeur overneemt om vervolgens snel te kunnen groeien. En de omzet van Desenio ontwikkelde zich de afgelopen jaren dan ook in een sneltreinvaart: “Dan gaat het snel en wordt het pas echt leuk.”

Moeizame beginfase

Het succesverhaal van de afgelopen jaren begon echter onsuccesvol in 2010. Bij oprichting ligt de focus op geluidsisolerende wanddecoratie, maar dit wordt amper verkocht. In plaats daarvan gaan oprichters Helena en Martin Blomqvist canvassen verkopen aan retailers. Als hun grootste afnemer Gallerix failliet dreigt te gaan, besluiten ze posters en bijbehorende lijsten te verkopen in hun eigen webshop. Daarmee is Desenio in haar huidige vorm pas in 2014 geboren.

Als Fredrik directeur wordt is de omzet rond de 9 miljoen euro en zijn er acht werknemers in dienst. In 2017 werd er 22 miljoen euro omzet behaald; de cijfers over het afgelopen jaar worden voor het eind van de zomer vrijgegeven. Inmiddels is het team negentig man sterk. “De ecommerce-spelers die ik overneem ervaren vaak de eerste grote groeispurt. In het begin is de betrokkenheid en passie van de oprichters een belangrijk onderdeel van hun succes. Maar om die groei door te zetten moet je op termijn niet alleen personeel aannemen, maar ook belangrijke beslissingen uit handen durven geven.”

Internationaal leveren vanuit Stockholm

Desenio levert met hun internationale .com-domein naar alle landen in de Europese Unie, Zwitersland, Noorwegen, de Verenigde Staten, Canada en Australië. Voor 16 landen heeft de website gelokaliseerde domeinen, zoals bijvoorbeeld Nederland, Italië, Frankrijk en Duitsland. Deze maand komen Polen, Tsjechië en Slowakije daar dus bij.

Alles wordt geleverd vanuit het logistieke magazijn nabij Stockholm. “Voor de verschillende markten werken we samen met verschillende verzenders in the last mile.” In Nederland is dat doorgaans met PostNL of DHL Express. Ook betaalopties worden zoveel mogelijk gelokaliseerd, zoals met iDeal voor de Nederlandse site. Ondanks de vele afzetmarkten blijft Europa, en met name Scandinavië, het belangrijkste voor de omzet, aldus Fredrik. Huidige omzetcijfers of orderaantallen wil de directeur echter niet delen.

‘Online moet je de klant snel overtuigen’

Desenio maakt zichzelf bekend in nieuwe markten door effectieve social-mediamarketing, met name via influencers gericht op een jonge doelgroep. Fredrik: “Instagram werkt goed voor interieurontwerp. Klanten willen hun nieuwe poster laten zien of geïnspireerd raken door andermans inrichting.”

Online concurrent Juniqe levert ook decoratieve posters en lijsten voor dezelfde prijzen aan eenzelfde doelgroep jonge hippe starters. Zij leveren in twaalf Europese landen vanuit thuishaven Duitsland. Echter verkoopt Juniqe ook lifestyle-artikelen zoals dekbedovertrekken, bedrukte mokken en notitieboekjes. Het assortiment van Desenio is uitsluitend gericht op posters en bijbehorende lijsten. Waarom niet uitbreiden met meer woonartikelen?

“Online heb je zeer kort de tijd om een potentiële klant te overtuigen”, vertelt de CEO. “Dan moet je snel presenteren waar je merk voor staat. Dat gaat makkelijker als je je focust op één soort product.” De groei zit hem dus vooral in de uitbreiding naar het buitenland. Om de doelgroep te kunnen blijven aanspreken, worden er natuurlijk wel nieuwe prints toegevoegd. “Met interne en externe ontwerpers voegen we per maand honderd tot tweehonderd nieuwe designs toe.”

Tags

Reacties