menu

Denk eens aan Duitsland als afzetgebied!

Denk eens aan Duitsland als afzetgebied!Veel webwinkeliers denken bij een uitbreiding als eerste aan België, en dan met name aan Vlaanderen, als afzetgebied. Maar Duitsland is zeker ook niet onaantrekkelijk! Dat blijkt wel uit de bijeenkomsten voor webshops die onder andere de KVK en de Nederlands-Duitse Handelskamer organiseren.

Volgens de Britse financiële dienstverlener Barclays is Duitsland de nieuwe ‘retail expansion hotspot‘. De meeste Britse webwinkels zien onze oosterbuur als hét land om de overzeese verkoop te laten noemen, omdat het een gunstig, op Groot-Brittannië lijkend ondernemersklimaat heeft. En ook niet geheel onbelangrijk: de Duitse economie doet het beter dan die van de Britten. En hier in Nederland zijn er ook steeds meer online ondernemers die letterlijk hun grenzen verleggen en daarvoor hun blik laten vallen op Duitsland.

Als je in Duitsland zaken wilt doen kun je natuurlijk (van tevoren) wel enkele op Duitse ecommerce gerichte social media volgen, maar het kan ook erg handig zijn om eens een bijeenkomst bij te wonen of een workshop te volgen. Komende maand vinden er twee plaats. Eentje wordt georganiseerd door de Nederlands-Duitse Handelskamer en de ander wordt georganiseerd door de Kamer van Koophandel.

3 oktober: gratis workshop over ondernemen in Beieren
De Nederlands-Duitse Handelskamer gaat samen met Invest in Bavaria een workshop organiseren voor bedrijven en ondernemers die graag in Beieren actief willen zijn. De workshop ‘Kansen voor e-business in Beieren; succesmodellen en perspectieven’ vindt op woensdag 3 oktober plaats in Den Haag.

Volgens exportadviseur bij de DNHK, Kai Esther Feldmann, is Beieren een belangrijke en stabiele handelspartner voor Nederland. De Duitse deelstaat importeerde vorig jaar meer dan zeven miljard euro aan goederen uit ons land, een groei van zo’n twaalf procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Volgens Feldmann is de deelstaat niet alleen een belangrijk afzetgebied voor Nederlandse producten, maar kan het ook dienen als springplank naar Midden- en Zuid-Europa.

De workshop bestaat uit vier presentaties, waarbij thema’s als ‘e-business’ en ‘groeimarkt 50+’ centraal staan. Ook zullen Nederlandse bedrijven in een podiumdiscussie vertellen hoe zij succes hebben geboekt in Beieren. En nadat het officiële gedeelte achter de rug is, kunnen deelnemers mee met de Duitse ambassadeur richting zijn residentie, Huis Schuylenburch, om daar te netwerken. Deelname is gratis, al is het aantal ingeschrevenen beperkt. Aanmelden kan tot en met donderdag, 27 september, en doe je hier. Wees er snel bij!

12 oktober: bijeenkomst ‘Uw webshop en Duitsland’
Op vrijdag 12 oktober organiseert de Kamer van Koophandel in Amsterdam de bijeenkomst ‘Uw webshop en Duitsland’. Je krijgt daar niet alleen praktische informatie, maar je leert ook van de valkuilen en succesfactoren die er zijn. Verder is er uiteraard een gelegenheid tot netwerken en krijg je toegang tot het platform ‘Webshops en Duitsland’.

Volgens de KvK mag je deze bijeenkomst niet missen, omdat je erna beter voorbereid een webwinkel in Duitsland kunt opstarten. Ook krijg je ‘handvaten uitgereikt voor het opzetten van een marketingstrategie’ en heb je de kans om met je collega-ondernemers in een informele sfeer ervaringen uit te wisselen. Aanmelden doe je via deze link en de drie uur durende bijeenkomst kost je 35 euro per persoon.

Tags

Reacties