menu

Deense ecommerce rukt op

De ecommerce branche in Denemarken rukt op. Steeds meer Deense consumenten winkelen online, en dit baart de traditionele retail zorgen.

Eén op de tien transacties die gedaan worden met Denemarkens nationale bankpas worden online afgehandeld, en in 2010 wordt een totale online omzet van 40 miljard Kronen verwacht.

Het grootste gedeelte van de online verkopen bestaat uit vliegtickets, treintickets, downloads van muziek en games en de aankoop van mobiele belminuten. Toch doen ook andere producten zoals kleding en schoenen het steeds beter. Van alle Deense online verkopen bestaat nu 49 procent uit fysieke producten.

Van de online winkelende Denen zou 10 procent kleding en schoenen online kopen, en offline retailers beginnen dit te voelen. Ze maken zich zorgen over de concurrentie die webwinkels voor hen kunnen gaan vormen als de online verkopen blijven groeien.

FDIH, de Deense organisatie voor kopen op afstand, schat dat de helft van alle retail omzet in de komende vijf tot tien jaar afkomstig zal zijn van het internet. Het wijst op een nieuwe generatie die is opgegroeid met het internet en nieuwe online technologieën die de ecommerce zullen doen groeien.

In plaats van het vrezen van de ecommerce branche zouden traditionele retailers er ook hun voordeel mee kunnen doen. Jesper Birkeholm, directeur van de Deense retailorganisatie Dansk Detail, benadrukt dat deze trend als een kans gezien zou moeten worden voor traditionele retailers. Dit blijkt wel uit het feit dat het voornamelijk grote merken zijn die het goed doen online.

Volgens Mette Feifer, consultant bij de Deense Kamer van Koophandel, hangt het succes van ecommerce samen met de economische crisis. Consumenten zijn zich volgens haar meer bewust van prijzen en ontdekken dat ze op het internet goede koopjes kunnen vinden. Dit heeft gezorgd voor een flinke groei van de Deense ecommerce maar maakt ook dat het moeilijk te zeggen is of de trend zal doorzetten in de komende jaren.

De discussie over het gevaar van ecommerce voor de traditionele retailbranche is ook in Nederland al volop gevoerd. Webwinkels zouden een bedreiging zijn voor offline winkels en steeds meer winkels zouden uit de steden verdwijnen. Toch kunnen we zeggen dat retailers in ons land al ruimschoots bewezen hebben dat ecommerce eerder als een kans gezien moet worden, getuige het aantal traditionele retailers dat succesvolle webwinkels begint.

 

 

 

 

 

 

Tags

Reacties