menu

Deel II: Onze terugblik op 2014

Deel II: Onze terugblik op 2014Gisteren keken we voor de eerste keer terug op het afgelopen jaar. Vandaag gaan we verder waar we gebleven waren. Wat is er allemaal gebeurd in ecommerce-land in de maanden juli tot en met december? Lees daarvoor ons tweede deel van onze terugblik op 2014.

In Deel I stonden we stil bij wat er allemaal was gebeurd in de eerste zes maanden van dit jaar, maar dat was zo veel, dat we onze terugblik noodgedwongen in twee delen moesten knippen. Maar niet getreurd, we gaan gewoon weer verder met waar we gebleven waren…

Juli: maand van de grote dromen
Juli mag dan wel een zomermaand zijn en vaak is het bij ons op de redactie dan een stuk rustiger, in ecommerce-land was het tegenovergestelde waar. Zo werd de Ttag op de markt gebracht, die door het Nederlandse technologiebedrijf dat erachter zit getipt wordt als barcode van de toekomst. Ook bleek in juli dat Magento stopt met haar Magento Go- en Prostores-oplossingen, omdat het zich op deze manier nog meer wil richten op het middensegment en de bovenkant van de markt. Al vragen wij ons weer af of Magento nog wel vernieuwing biedt, maar daarover later meer.

In de tweede week van juli kwam het nieuws naar buiten dat ‘Magento-killer’ Sumostore de mijlpaal van duizend licenties had bereikt, maar nog geen halfjaar later werd de stekker uit dit webwinkelsoftware-project getrokken.

Gelukkig waren er in deze maand nog andere ambitieuze partijen. Zo mikte Beslist.nl op een groei van 50% en stelden wij dat investeren in online boodschappen nu echt broodnodig is geworden. Verder lijfde WebwinkelKeur concurrent Keurmerk Veilig Winkelen in en nam Axivate Capital een meerderheid van de aandelen in The Feedback Company over. Maar er waren niet alleen maar overnames, in juli besloten PayPal en MyOrder samen te werken.

Augustus: maand van de vernieuwingen
De maand augustus begon bij ons met het nieuws dat PostNL vanaf 31 augustus voor het eerst ook pakketten op zondag bezorgt. Hartstikke leuk voor de consument natuurlijk, maar hoe fijn is dit voor de kleinere webwinkels? Vergelijk.nl lanceerde haar blijmakers, mensen die klanten via alle mogelijke kanalen proberen te helpen met consumentenvragen, terwijl PostNL juist weer een beetje vernieuwing tegenging door bekend te maken (voorlopig) niks te zien in GPS-tracking. Verder waren wij zelf ook voor wat vernieuwing, want in augustus schreeuwden we: “weg met de kale doos!”

Op de valreep wist Kieskeurig.nl in augustus ook nog ons blog te halen. Want zij besloten per 1 oktober, dat wel, hun tarieven aan te passen. En natuurlijk kon in deze maand de vernieuwing van ons lijstje met 14 mooiste webwinkeliers niet achterblijven…

September: maand van de logistiek
In september was er vooral nieuws op het logistieke front. Zo werd de maand gestart met de mededeling van DPD dat men via Pakkettenversturen.nl nu ook pakketten kan versturen met de DPD Pakketservice. Diezelfde dag werd trouwens bekend dat Kabeltje.com werd verkocht aan Easy 2 Company BV. Nu heeft Kabeltje in eerste instantie weinig met logistiek te maken, maar ze lieten ons enkele jaren geleden al wel zien hoe het er op dat vlak aan toegaat bij hen:

Verder bleek Nic. Oud het roer volledig om te gooien. Het fulfilmentbedrijf besloot zich nu ook meer te richten op target marketing. De herpositionering in de markt ging gelijk gepaard met een nieuwe huisstijl en website.

Al diep in september kwam het nieuws naar buiten dat SendCloud DHL als nieuwe vervoerder had toegevoegd aan zijn systeem, waardoor klanten niet langer per se voor PostNL hoeven te kiezen om hun pakketten mee te verzenden. En een dag later ontvingen wij het nieuws dat bezorgservice HubHub in een kleine vijf jaar na oprichting haar 150.000ste bezorging had uitgevoerd.

Oktober: maand van de cross-border
Oktober bleek achteraf een maand te zijn waarin het internationale aspect opvallend vaak naar voren kwam. Zo werd bekend dat het EMOTA-keurmerk ook naar ons land is gekomen, dankzij Webwinkel Keur die het exclusief aanbiedt.

Verder vroegen wij ons af of de Nederlandse ecommerce niet té veel invloed heeft in België, gezien de populariteit van spelers als Bol.com, Coolblue en binnenkort ook Wehkamp bij onze zuiderburen. Maar misschien dat het Belgische LensOnline en schoenenverkoper Torfs nog wat terug kunnen doen door van hun uitbreiding naar ons land een succes te maken!

Als je het over internationaal betalingsverkeer hebt, dan heb je het natuurlijk over PayPal. Deze payment service provider was in oktober 15 jaar oud geworden, en dat was natuurlijk wel een blogberichtje waard!

November: maand van de webwinkel
November was uitgerekend een maand waarin de webwinkel centraal stond. En dat kon op allerlei verschillende manieren. Zo bleek Sumostore, de aanbieder van webwinkelsoftware, de stekker eruit te hebben getrokken, stonden er diverse ecommerce-partijen in de Fast50-lijst en organiseerde België wederom de Dag van de Webshop, waarin webwinkels stuntten met kortingen. Zelf schreven we ook nog een artikel over wat er nu op de homepage van je webwinkel moet komen te staan en kon de traditionele storing bij iDeal zo vlak voor Sinterklaas natuurlijk niet uitblijven… Aan het eind van de maand werd het allemaal iets positiever, onder andere met het nieuws dat SEOshop weer op zoek ging naar hun webwinkel van het jaar.

December: maand van het gemak
De maand is nog niet helemaal ten einde, maar vast staat in ieder geval dat het op ecommerce-gebied vooral over gemak ging. Zo lanceerde Mollie een nieuw tarief, waardoor het voor webwinkeliers goedkoper moet zijn om transacties af te handelen en besloot Blendle, die supersympathieke startup van onder andere Alexander Klöpping om na vraag van klanten nu ook complete kranten en tijdschriften online te verkopen.

Shoppagina deed ook een duit in het zakje en kwam met een nieuw pakket: Vliegende Start. Als een klant deze afneemt, dan zorgt Shoppagina onder meer voor het design, het vullen van de webwinkel en het plaatsen van drie bannerblokjes op de homepage. En dan kwamen ze dit jaar ook nog eens met Allesvoorwebshops.nl, een online shop waar je als webwinkelier al je verpakkingsmateriaal en andere handige artikelen kunt kopen!

Al met al is 2014 een mooi jaar geweest. Er sneuvelden wellicht wat spelers, maar we zagen ook met eigen ogen hoe nieuwe spelers opstonden. Zelf stonden we ook niet stil. Zo begon het steeds beter te lopen met onze Engelstalige en op Europa gerichte ecommerce-blog Ecommerce News en trokken we met Maaike een heel leuke, nieuwe collega aan. Verder bleek de Ecommerce Run die wij sinds 2012 organiseren ook dit jaar weer een groter succes dan vorig jaar, dus we kijken reikhalzend uit naar wat 2015 ons en jullie zal gaan brengen!

De redactie van Webwinkel Weblog
Dirkjan, Henoch en Maaike

Tags

Reacties